Kalkense meersenforum

Natuurpunt Scheldeland

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  Inloggen  

Deel | 

UILEN

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
AuteurBericht
Toon
Zeearend

Aantal berichten : 815
Registration date : 16-11-07

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   vr nov 23, 2007 2:08 am

Ondertussen kan ik melden dat NP Scheldeland eind oktober de kaap van 800 leden heeft gehaald. Daar zijn we best fier op, gezien we amper 5 jaar geleden maar de helft van dat ledenaantal hadden.
Een teken dat we 'goed bezig' zijn, zonder te willen 'stoefen'. Iedereen die daar een steentje aan bijdraagt (dus ook de mensen van deze site): bedankt! Wink
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
leparadisperdu
Roerdomp

Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   vr nov 23, 2007 9:32 am

Toon schreef:
Peter Claus is officieus de verantwoordelijke van de vogelwerkgroep van NP Scheldeland. Maar dat is inderdaad niet echt een werkgroep. Hij coördineert wel de trektellingen, de waterwildtellingen en de broedvogelinventarisaties. Maar alles kan beter, daar zijn we ons van bewust.
Probleem is dat we allemaal vrijwilligers zijn en we zijn met heel veel dingen tegelijk bezig. Er rest ons gewoon niet genoeg tijd. Alle kandidaten om in een vogel- of uilenwerkgroep te stappen zijn dus meer dan welkom!

Ik ben kandidaat vrijwilliger voor de oprichting van een mogelijke uilenwerkgroep. Hoe ga je te werk, wat is er nodig ... ? Vraagtekens, vraagtekens ... Hoe spreken we concreet af ?

Dimi
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra22
Zeearend

Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   vr nov 23, 2007 11:41 am

Toon schreef:
Ondertussen kan ik melden dat NP Scheldeland eind oktober de kaap van 800 leden heeft gehaald. Daar zijn we best fier op, gezien we amper 5 jaar geleden maar de helft van dat ledenaantal hadden.
Een teken dat we 'goed bezig' zijn, zonder te willen 'stoefen'. Iedereen die daar een steentje aan bijdraagt (dus ook de mensen van deze site): bedankt! Wink

Dat is schitterend, want het is in deze tijd zeker nodig om een breed draagvlak te hebben.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://www.birdpex.be
kobra22
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   vr nov 23, 2007 11:46 am

leparadisperdu schreef:
Toon schreef:
Peter Claus is officieus de verantwoordelijke van de vogelwerkgroep van NP Scheldeland. Maar dat is inderdaad niet echt een werkgroep. Hij coördineert wel de trektellingen, de waterwildtellingen en de broedvogelinventarisaties. Maar alles kan beter, daar zijn we ons van bewust.
Probleem is dat we allemaal vrijwilligers zijn en we zijn met heel veel dingen tegelijk bezig. Er rest ons gewoon niet genoeg tijd. Alle kandidaten om in een vogel- of uilenwerkgroep te stappen zijn dus meer dan welkom!

Ik ben kandidaat vrijwilliger voor de oprichting van een mogelijke uilenwerkgroep. Hoe ga je te werk, wat is er nodig ... ? Vraagtekens, vraagtekens ... Hoe spreken we concreet af ?

Dimi

We zijn dan al met twee, dus moeten we proberen daar werk van te maken.
Het lijkt me het beste om dat aan te kondigen in De Tronk.
En dan zien we wel onder welke paraplu we gaan zitten.
Er is nog minstens één afdeling van Natuurpunt waar de vogelwerkgroep eerder een uilenwerkgroep is.
En er zijn ook afdelingen van de kerkuilenwerkgroep die niet alleen met de Kerkuil bezig zijn (maar die werkgroep zit een beetje in een dipje denk ik).
Terug naar boven Go down
JAN
Zeearend

Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   vr nov 23, 2007 7:47 pm

als je mensen wil lokken, zal je toch eerst wat concreter uit de hoek moeten komen .. wat zijn de doelen etc .. ?
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
leparadisperdu
Roerdomp

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   za nov 24, 2007 9:59 am

JAN schreef:
als je mensen wil lokken, zal je toch eerst wat concreter uit de hoek moeten komen .. wat zijn de doelen etc .. ?

Het 1e doel zou volgens mij moeten zijn : een gebied als werkdomein vastleggen en grondig inventariseren !
2e doel, de bestaande broedplaatsen beschermen voor de toekomst.
3e doel, plaatsen van nestkasten op geschikte plaatsen.

Dimi
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Toon
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   ma nov 26, 2007 1:34 am

Misschien eens met een paar mensen samen zitten?
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra22
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   ma nov 26, 2007 12:38 pm

leparadisperdu schreef:
JAN schreef:

Het 1e doel zou volgens mij moeten zijn : een gebied als werkdomein vastleggen en grondig inventariseren !
2e doel, de bestaande broedplaatsen beschermen voor de toekomst.
3e doel, plaatsen van nestkasten op geschikte plaatsen.

Dimi

Helemaal mee eens - eerst weten wat er zit voor je in het wilde weg nestkasten begint op te hangen.
En dan geschikte plaatsen zoeken (bvb. in verband met Kerkuil zijn er al heel wat studies over verkeersslachtoffers - zeer veel jonge kerkuilen komen op die manier aan hun einde, zeker als de nestkast te dicht bij grote verkeerswegen staat).
Op laneg termijn is inderdaad biotoopbescherming belangrijker, maar op korte termijn - om de soort wat in stand te houden - zijn nestkasten een noodoplossing.
Terug naar boven Go down
kobra22
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   ma nov 26, 2007 12:40 pm

Toon schreef:
Misschien eens met een paar mensen samen zitten?
Ik probeer een datum te vinden (ergens tweede helft januari?) zodat we in voorjaar kunnen inventariseren.
Tweede helft januari lijkt mij beter omdat de Tronk soms wat later verschijnt.
Zou die datum nog tijdig kunnen aangekondigd worden in decembernummer van de Tronk (met een klein artikeltje over uilen)?
Terug naar boven Go down
Toon
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   ma nov 26, 2007 7:31 pm

Er is een probleempje: de deadline voor de Tronk is eigenlijk al voorbij. Misschien kan het nog net, maar ik zal eerst eens navragen bij Didier of er nog een pagina vrij is. Ik vrees dat het decembernummer al vol staat.
Ik laat ten laatste morgen hier iets weten. Kan je eventueel voor een artikeltje zorgen op heel korte termijn??? Een bladzijde zal genoeg zijn (eventueel met een fotoke).
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra22
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   di nov 27, 2007 9:36 am

Toon schreef:
Er is een probleempje: de deadline voor de Tronk is eigenlijk al voorbij. Misschien kan het nog net, maar ik zal eerst eens navragen bij Didier of er nog een pagina vrij is. Ik vrees dat het decembernummer al vol staat.
Ik laat ten laatste morgen hier iets weten. Kan je eventueel voor een artikeltje zorgen op heel korte termijn??? Een bladzijde zal genoeg zijn (eventueel met een fotoke).

Dat kan op heel korte termijn (vandaag als het moet).
Terug naar boven Go down
Peter Claus
Admin

Aantal berichten : 298
Registration date : 11-10-06

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   za dec 01, 2007 12:11 am

In 2008 & 2009 is het de bedoeling dat er terug broedvogels geïnventariseerd worden in het kader van het monitoringrapport 2009. Ik roep daarrond een vergadering samen ergens in februari, misschien kan het uilenproject hierin passen?

Peter
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://www.kalkensemeersen.be
leparadisperdu
Roerdomp

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   za dec 01, 2007 12:16 am

Peter Claus schreef:
In 2008 & 2009 is het de bedoeling dat er terug broedvogels geïnventariseerd worden in het kader van het monitoringrapport 2009. Ik roep daarrond een vergadering samen ergens in februari, misschien kan het uilenproject hierin passen?

Peter

Graag !

Dimi
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra22
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   za dec 01, 2007 10:29 am

Peter Claus schreef:

Peter
Dinsdag heb ik dan nog snel een berichtje voor De Tronk doorgegeven.
Daar heb ik al een datum vastgelegd vcor een eerste bijeenkomst: donderdag 24 januari (19u.30) in de Warande.
Zo zouden we begin februari dan nog inventarisatie kunnen doen van Steenuil en Bosuil.

Weet je al een datum voor een vergadering in februari?
Zou eigenlijk al moeten aangekondigd worden, want volgende nummer is pas is maart (als het op tijd verschijnt).
Terug naar boven Go down
leparadisperdu
Roerdomp

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   za dec 01, 2007 10:32 am

kobra22 schreef:
Peter Claus schreef:

Peter
Dinsdag heb ik dan nog snel een berichtje voor De Tronk doorgegeven.
Daar heb ik al een datum vastgelegd vcor een eerste bijeenkomst: donderdag 24 januari (19u.30) in de Warande.
Zo zouden we begin februari dan nog inventarisatie kunnen doen van Steenuil en Bosuil.

Weet je al een datum voor een vergadering in februari?
Zou eigenlijk al moeten aangekondigd worden, want volgende nummer is pas is maart (als het op tijd verschijnt).

Ik zal er zijn Koen, maar de Tronk, dat krijg ik niet hoor. Je zal me zo op de hoogte moeten houden.

Dimi
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra22
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   za dec 01, 2007 10:37 am

Dan stuur ik je alles ook zo door (wat ik sowieso zal doen bij iedereen die zich opgeeft).
Terug naar boven Go down
leparadisperdu
Roerdomp

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   za dec 01, 2007 12:41 pm

kobra22 schreef:
Dan stuur ik je alles ook zo door (wat ik sowieso zal doen bij iedereen die zich opgeeft).

Bedankt Koen !
Ik weet zo wel een paar plekken, waar Steenuiltjes zitten in de KM. Ook broedplaatsen hoor !

Dimi
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Peter Claus
Admin

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   za dec 01, 2007 5:55 pm

Doen we dan meteen de 'broedvogelinventarisatie'-vergadering ook niet op 24/01? Ik zie niet in waarom enkel op uilen moet gericht worden!

Er zijn immers nog meer soorten die onze aandacht verdienen!

Peter
Terug naar boven Go down
leparadisperdu
Roerdomp

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   za dec 01, 2007 7:09 pm

Peter Claus schreef:
Doen we dan meteen de 'broedvogelinventarisatie'-vergadering ook niet op 24/01? Ik zie niet in waarom enkel op uilen moet gericht worden!

Peter

Voor mij is dat prima, anderen ?

Dimi
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra22
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   za dec 01, 2007 7:24 pm

Peter Claus schreef:

Peter
Voor mij zijn dit twee verschillende zaken.
Ook komt jouw reactie wat laat, Peter.

Toon liet al weten op dit forum dat alles voor de Tronk eigenlijk al binnen moest zijn, zodat ik ook onder tijdsdruk stond.
Ik heb dan de dag zelf nog iets geschreven en dan ook maar een datum vastgelegd (nadat ik op het forum de vraag stelde hoe dat best georganiseerd werd - onder vogelwerkroep KM of andere?).

Aangezien er geen reactie kwam (behalve van Jan - of die vogelwerkgroep nog bestaat), heb ik dan maar voor een datum eind januari gekozen.

Steen- en Ransuilen worden best nog ten laatste in februari geïnventariseerd, en daar liefst op zoveel mogelijk plaatsen in afdelingsgebied.
Bij de broedvogelmonitoring gaat het echter om een 100-tal gewone soorten die driemaal geteld worden (een eerste keer in maart) in op voorhand vastgelegde gebieden.

Ook kan het zijn dat sommige mensen wel rond uilen willen werken en te weinig vogels kennen om mee te doen aan de broedvogelmonitoring (of omgekeerd).

Ik denk dat je dus best jouw datum afzonderlijk vastlegt zoals voorzien (ergens in februari?). Als ik dat tijdig weet, kom ik zeker af (dus niet zoals dit jaar in april een week op voorhand, want dan is er veel kans dat ik niet meer vrij ben ;-)
Terug naar boven Go down
Toon
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   za dec 01, 2007 8:31 pm

Ik sluit me aan bij wat Koen hierboven schrijft. Bovendien denk ik dat die uilenwerkgroep in spe meer kan betekenen dan louter inventariseren van uilen.
Ik denk bijvoorbeeld aan nestkastacties, uilenwandelingen, braakballen pluizen, diavoorstellingen over uilen, enz... Ook daarover kan de startbijeenkomst van de uilenwerkgroep gaan.
Als we dat gaan combineren met een vergadering over de broedvogelinventarisatie van de Kalkense Meersen, gaan we potentiële 'uilenwerkers' afschrikken op voorhand. Uiteraard kan de uilenwerkgroep wél de inventarisatie van de uilen in de Meersen coördineren, maar ik denk dat het werkingsgebied van de uilenwerkgroep de ganse afdeling hoort te dekken. Misschien wel kleinschalig beginnen (en zeker de Meersen inventariseren natuurlijk), maar op termijn moet uilenonderzoek ook in andere gebieden kunnen. Althans, dat is mijn idee hé...

Peter, als je tegen zondagmiddag een datum en plaats kan prikken voor een vergadering over de broedvogelinventarisatie, kan ik dat misschien nog in de Tronk krijgen. Morgennamiddag gaan we namelijk definitief afsluiten en de opmaak afronden.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Peter Claus
Admin

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   zo dec 02, 2007 11:33 am

Ok hoor!

Ik ga nu geen datum prikken om in de tronk te plaatsen. ik zal mensen persoonlijk uitnodigen, de tronk komt te vroeg!

Hopelijk kunnen we met de UilenWG meer doen dan enkel inventariseren!!! Kan wel al zeggen dat het regionaal landschap een nestkastenproject voor kerkuil (en mss zelfs steenuil) plant!

Ik word alvast lid van de uilenWG!!!
Terug naar boven Go down
kobra22
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   zo dec 02, 2007 1:25 pm

Peter Claus schreef:
Ok hoor!

Hopelijk kunnen we met de UilenWG meer doen dan enkel inventariseren!!! Kan wel al zeggen dat het regionaal landschap een nestkastenproject voor kerkuil (en mss zelfs steenuil) plant!

Ik word alvast lid van de uilenWG!!!

Welkom!!

Voor je weet wat er moet gebeuren, moet je eerst een duidelijk zicht hebben op de situatie.
En het zal natuurlijk van vrijwilligers afhangen of er verder iets gebeurt.
Dat weet jij beter dan wie ook.

Ons afdelingsgebied is inderdaad een witte vlek voor de Kerkuil.
In naburige afdelingen boeken ze daar wel resultaat met nestkasten, maar daarvoor is eerst voorafgaand onderzoek nodig.
Je kan niet zomaar in het wilde weg nestkasten beginnen plaatsen.
Ook moet dat allemaal goed opgevolgd worden.

Bij Steenuil zou het goed zijn om bestaande broedplaatsen te beschermen.
Alleen maar eens kijken hoeveel oude knotwilgen er elk jaar alleen al in de KM verdwijnen (vooral aan de rand van stukken waar maïs staat waar vroeger weiden waren).
De nieuw aangeplante zullen nog vele jaren nodig hebben voor ze ooit één steenuil kunnen herbergen.
Terug naar boven Go down
kobra22
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   zo dec 02, 2007 1:32 pm

Peter Claus schreef:

Ik ga nu geen datum prikken om in de tronk te plaatsen. ik zal mensen persoonlijk uitnodigen, de tronk komt te vroeg!

Om de drie maanden moet het toch mogelijk zijn om alle activiteiten aan te kondigen?
En DE TRONK verschijnt zelfs vaak wat later.

Nochtans héél belangrijk om tijdig iedereen uit te nodigen als je (nieuwe) mensen wil aantrekken.
Er zijn nu 800 leden bij Natuurpunt, velen die niet veel van vogels kennen, maar iedereen is ooit eens begonnen en wie durft er zeggen dat hij alles weet en kent.
Terug naar boven Go down
Peter Claus
Admin

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   zo dec 02, 2007 9:57 pm

kobra22 schreef:
Peter Claus schreef:

Om de drie maanden moet het toch mogelijk zijn om alle activiteiten aan te kondigen?
En DE TRONK verschijnt zelfs vaak wat later.

Nochtans héél belangrijk om tijdig iedereen uit te nodigen als je (nieuwe) mensen wil aantrekken.
Er zijn nu 800 leden bij Natuurpunt, velen die niet veel van vogels kennen, maar iedereen is ooit eens begonnen en wie durft er zeggen dat hij alles weet en kent.

Mijn ervaring leert anders... Voor broedvogelmonitoring heb je toch ervaren vogelkijkers nodig, die mij & ons toch welbekend zijn. Ik schrijf ze liever persoonlijk aan, twee weken op voorhand. Mocht ik dit nu al aankondigen, dan is iedereen dat al lang vergeten...

Combineren we de uilen- en broedvogelvergadering toch niet beter? kan aan elkaar aansluiten? één goeie ipv 2 korte vergaderingen?

Peter
Terug naar boven Go down
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: UILEN   

Terug naar boven Go down

UILEN
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 2 van 9Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense meersenforum :: Uilenwerkgroep Scheldeland-
Ga naar: