Kalkense meersenforum

Natuurpunt Scheldeland

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  Inloggen  

Deel | 

Vissen

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
Toon
Zeearend

Aantal berichten : 820
Registration date : 16-11-07

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   ma jan 21, 2013 5:38 pm

kobra schreef:
wouter schreef:
Heeft Robert daar de afgelopen jaren ook geen gegevens over verzameld met zijn fuiken. Ik herinner me zoiets...

Mvg

Wouter
Ik denk dat je gelijk hebt, Wouter - ik herinner mij ook iets over modderkruipers.

Ja maar zeer summier...
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Toon
Zeearend

Aantal berichten : 820
Registration date : 16-11-07

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   ma jan 21, 2013 5:51 pm

De reactie is er al: er is wel degelijk een visbestandsonderzoek gedaan om als 'nulmeting' te gelden vóór de uitvoering van het Sigmaplan. Zo kan men later de evolutie in de visbestanden opvolgen.
Ik heb een pdf-document van dat onderzoek ontvangen, maar kan dat blijkbaar niet uploaden op het forum. Wie een kopie wil, mail mij maar!
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
wouter
Zeearend

Aantal berichten : 539
Leeftijd : 43
Registration date : 12-10-06

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   do maa 28, 2013 4:30 pm

Vandaag een snoek gezien in Molenmeers, van een 80 cm, van heel dichtbij gezien. Hij was een klein slootje aan het optrekken, waarschijnlijk om te paaien.

Mvg

Wouter
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

Aantal berichten : 13240
Registration date : 22-10-06

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   do maa 28, 2013 4:42 pm

wouter schreef:
Vandaag een snoek gezien in Molenmeers, van een 80 cm, van heel dichtbij gezien. Hij was een klein slootje aan het optrekken, waarschijnlijk om te paaien.

Mvg

Wouter
Kan mij niet herinneren dat die hier ooit al gemeld werd, dus zou wel - eigenaardig maar waar - wel eens de eerste waarneming kunnen zijn voor de KM Question
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   do maa 28, 2013 4:44 pm

Behalve dan deze vervaagde en onzekere waarneming van een afgeknaagd exemplaar, waarvan de commentaar niet kan gelezen worden scratch

http://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/64209524
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Walle
Kwartelkoning

Aantal berichten : 306
Registration date : 06-01-13

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   za maa 30, 2013 3:42 am

Telkens als ik (als het donker is!) van Wetteren naar Kalken rijd via de grote baan, zitten er in de 2 beken die de meersen ingaan, op het verharde stuk , een blauwe reiger. Juist naast de baan in het water! Zouden die beesten 's nachts aan het vissen zijn omdat ze de vissen kunnen zien zwemmen door de straatverlichting?
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   za maa 30, 2013 9:22 am

Walle schreef:
Telkens als ik (als het donker is!) van Wetteren naar Kalken rijd via de grote baan, zitten er in de 2 beken die de meersen ingaan, op het verharde stuk , een blauwe reiger. Juist naast de baan in het water! Zouden die beesten 's nachts aan het vissen zijn omdat ze de vissen kunnen zien zwemmen door de straatverlichting?
Zou mij niet verwonderen dat die lampen er mee te maken hebben - zo dom zijn ze nu ook weer niet.

Denk maar aan de spinnen die hun web bij een lamp maken - die weten ook dat daar 's nachts allerlei motten, enz. op afkomen.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   do sep 26, 2013 9:11 pm

Dhr Lucien Van Bockstaele heeft een BOT gevangen in de Schelde ter hoogte van Melle. Is dat niet uitzonderlijk?
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   do sep 26, 2013 9:29 pm

Wes schreef:
Dhr Lucien Van Bockstaele heeft een BOT gevangen in de Schelde ter hoogte van Melle.  Is dat niet uitzonderlijk?
Ik heb al geregeld bot gevangen, maar een BOT ken ik niet.
En ik ben blijkbaar niet de enige, want waarnemingen van vissen zijn hier zowat het minste wat doorgegeven wordt.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
noumea
Grutto

Aantal berichten : 131
Registration date : 02-08-08

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   do sep 26, 2013 9:37 pm

Wes schreef:
Dhr Lucien Van Bockstaele heeft een BOT gevangen in de Schelde ter hoogte van Melle.  Is dat niet uitzonderlijk?
Leuk, maar is niet echt uitzonderlijk. Tenzij het een groot exemplaar was?
Komt al lange tijd terug voor in de Schelde. Als ze al weggeweest zijn.

Herinner me nog een 6-tal jaar geleden dat ik er met één schepbeweging een 4-tal botjes in m'n schepnet had. Weliswaar kleintjes (ca. 10cm), maar toch.

Vorige week hadden de vissers vh INBO oa zeebaars en spiering in de Bergenmeersen Surprised .
Spiering staat zowat bovenaan de menu van bruinvis.
Meteen ook een verklaring voor de waarnemingen van deze beesten enkele maanden geleden.

Gr,
M

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   do sep 26, 2013 9:51 pm

noumea schreef:

Vorige week hadden de vissers vh INBO oa zeebaars en spiering in de Bergenmeersen Surprised .
Spiering staat zowat bovenaan de menu van bruinvis.
Meteen ook een verklaring voor de waarnemingen van deze beesten enkele maanden geleden.

Gr,
M

Ook Jeroen Meus ziet die spiering wel zitten:
http://www.een.be/programmas/dagelijkse-kost/recepten/spiering-met-puree-en-gebakken-wortelen

Bedankt voor de info over het visbestand, noumea, want daar komen we maar weinig over te weten, ook al worden er in de buurt af en toe wel proefvangsten gedaan.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
erikroels
Zeearend

Aantal berichten : 616
Leeftijd : 76
Registration date : 05-01-07

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   vr sep 27, 2013 8:52 am

Wes schreef:
voor degenen die het niet kennen:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Bot_(dier)
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   vr sep 27, 2013 9:00 am

Ja, Erik, heb het ondertussen ook opgezocht.
Ook wat meer gevonden over visbestand hier in de buurt in studie van INBO.
Blijkbaar wordt er elk jaar gevangen en daar zaten nog soorten tussen die ik niet ken Embarassed 

-------------------------------------------------------------------

Bot troffen we in 2008 en 2009 van Zandvliet tot in Uitbergen aan nu tot in Overbeke.

De ecosysteemkwaliteit scoort ‘slecht’ in het zoetwatergetijdengebied (Overbeke,
Uitbergen en Kastel)
, ‘onvoldoende’ in het oligohaliene gedeelte (Steendorp en
Antwerpen) en ‘onvoldoende’ in de mesohaliene zone (Zandvliet). De goede
ecologische toestand die voorop is gesteld door de Europese Kaderrichtlijn Water is
nog (lang) niet bereikt.

http://www.inbo.be/files/bibliotheek/53/225053.pdf
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   vr sep 27, 2013 10:45 pm

Heb dat ook gelezen vandaag , zeer interessant!!!  

Dit is een foto van de bot die in Melle gevangen is, geen grote , maar geen superkleintje ook

1238976_199393666907656_362342964_n by wpoelman, on Flickr
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   za sep 28, 2013 6:02 pm

Ben je dan mee gaan vissen, Wes Question 
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   zo sep 29, 2013 3:39 pm

Nee, foto doorgestuurd gekregen via mail
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Peter Claus
Admin

Aantal berichten : 298
Registration date : 11-10-06

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   do maa 12, 2015 5:02 pm

Op vraag van Dominiek Decleyre:

Citaat :

Allen,

Ik krijg wel eens een melding van mensen die een aalscholver, zilverreiger, roerdomp, lepelaar, enz. een vis hebben zien verschalken in het Riet-Atol in Paardeweide. Dat is best wel nuttige info over het visbestand in het gebied want voorlopig hebben we daar nauwelijks info over. Dat zal worden verholpen doordat INBO dit jaar komt bemonsteren.

Het zou heel nuttig zijn om die monitoring aan te vullen met zichtwaarnemingen. Vandaar mijn vraag om die “vis waarnemingen” ook in te geven in waarnemingen.be . Een voorbeeldje is bv http://waarnemingen.be/waarneming/view/98569309 . Als je de soort niet kan bepalen is “vis onbekend” voldoende en nuttig. Het toont, naast de aanwezigheid van de vis zelf, ook aan dat het gebied belang heeft als fourageergebied.

Bij uitbreiding zijn meldingen andere prooien ook nuttig hoor: kleine zoogdieren of kikkers staan ook het menu. Dat mag uiteraard ook in Bergenmeersen.

Geven jullie de vraag aub door aan de waarnemers uit jullie organisatie? Hartelijk dank alvast.

Groeten,

Dominiek Decleyre
Projectleider cluster Kalkense Meersen – Sigmaplan
Agentschap voor Natuur en Bos, Koningin Maria Hendrikaplein 70 postbus 73 – 9000 Gent
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://www.kalkensemeersen.be
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   do maa 12, 2015 6:24 pm

Toevallig vandaag een teller van ANB tegengekomen aan de Paardenweide.
Bleek dan nog een oude bekende te zijn van een Steenuilenbijeenkomst.

Lijkt me toch niet simpel om die vissen als prooi te herkennen - zeker voor vogelaars die meer op de vogel gefixeerd zijn.
"Vis onbekend" - dat moet wel lukken Wink
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   do maa 12, 2015 6:27 pm

Peter Claus schreef:

Citaat :

Allen,

Ik krijg wel eens een melding van mensen die een aalscholver, zilverreiger, roerdomp, lepelaar, enz. een vis hebben zien verschalken in het Riet-Atol in Paardeweide. Dat is best wel nuttige info over het visbestand in het gebied want voorlopig hebben we daar nauwelijks info over. Dat zal worden verholpen doordat INBO dit jaar komt bemonsteren.

Het zou heel nuttig zijn om die monitoring aan te vullen met zichtwaarnemingen. Vandaar mijn vraag om die “vis waarnemingen” ook in te geven in waarnemingen.be . Een voorbeeldje is bv  http://waarnemingen.be/waarneming/view/98569309 . Als je de soort niet kan bepalen is “vis onbekend” voldoende en nuttig. Het toont, naast de aanwezigheid van de vis zelf, ook aan dat het gebied belang heeft als fourageergebied.

Bij uitbreiding zijn meldingen andere prooien ook nuttig hoor: kleine zoogdieren of kikkers staan ook het menu. Dat mag uiteraard ook in Bergenmeersen.

Geven jullie de vraag aub door aan de waarnemers uit jullie organisatie? Hartelijk dank alvast.

Groeten,

Dominiek Decleyre
Agentschap voor Natuur en Bos, Koningin Maria Hendrikaplein 70 postbus 73 – 9000 Gent

RIET-ATOL scratch
Die benaming was mij nog niet bekend.
Als je dat ingeeft op google, dan kom je direct op de cluster Kalkense Meersen en Paardeweide terecht.
Dat schijnt dus heel specifiek voor deze gebeide gebruikt te worden.
https://www.google.be/#q=riet-atol
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   do maa 12, 2015 6:28 pm

kobra schreef:
Peter Claus schreef:

Citaat :

Allen,

Het zou heel nuttig zijn om die monitoring aan te vullen met zichtwaarnemingen. Vandaar mijn vraag om die “vis waarnemingen” ook in te geven in waarnemingen.be . Een voorbeeldje is bv  http://waarnemingen.be/waarneming/view/98569309 . Als je de soort niet kan bepalen is “vis onbekend” voldoende en nuttig. Het toont, naast de aanwezigheid van de vis zelf, ook aan dat het gebied belang heeft als fourageergebied.

Groeten,

Dominiek Decleyre

RIET-ATOL scratch
Die benaming was mij nog niet bekend.
Als je dat ingeeft op google, dan kom je direct op de cluster Kalkense Meersen en Paardeweide terecht.
Dat schijnt dus heel specifiek voor deze gebeide gebruikt te worden.
https://www.google.be/#q=riet-atol

Uit de geologie: "Atol"

Een atol is een ringvormig eiland of een ringvormige reeks eilanden met een specifieke ontstaansgeschiedenis. Atollen zijn gefundeerd op koraal. Het gebied binnen de ring kan, als de ring gesloten is, zoet water, extra zout of brak water bevatten.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   zo feb 12, 2017 8:42 pm

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   zo feb 12, 2017 8:43 pm

kobra schreef:
Robert is weer eens gaan vissen Wink
https://scheldeland.waarnemingen.be/waarnemingen_all_wg3.php?groep=9

Die Winde is nog maar de derde waarneming hier - de vorige was ook op de Paardeweide en de eerste dateert al van 2006.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   wo jul 12, 2017 1:46 pm

Eerste waarneming van Fint met bewijsfoto.
https://scheldeland.waarnemingen.be/waarneming/view/141485852
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vissen   zo sep 10, 2017 8:54 pm

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend