Kalkense meersenforum

Natuurpunt Scheldeland

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  Inloggen  

Deel | 

Janneke maan !

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
leparadisperdu
Roerdomp

Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

BerichtOnderwerp: Janneke maan !   zo jan 13, 2008 1:46 am

Overal waar je komt kan je de maan zien en bij heldere hemel is ons maantje top ! Elke keer ik omhoog kijk sta ik versteld van wat daar zoal te zien is ...

Dimi
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Toon
Zeearend

Aantal berichten : 815
Registration date : 16-11-07

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   zo jan 13, 2008 3:41 pm

Prachtige opname Dimi! cheers
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
leparadisperdu
Roerdomp

Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   zo jan 13, 2008 3:45 pm

Toon schreef:

Ge moet 's avonds eens door uwen nieuwen telescoop kijken Toon ! Bij heldere hemel is het verbazend wat je zoal kan zien !
Foto is door Swarovski ATS80HD getrokken, heb je niet ook zoiets aangeschaft ?

Dimi
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra22
Zeearend

Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   zo jan 13, 2008 11:28 pm

En voor degenen die last hebben van lichtvervuiling en binnen willen blijven - kijk eens naar de nieuwe Sky op Google Earth (clipje op http://earth.google.com/intl/nl/sky/skyedu.html)

Volgende week ook artikel daarover in de Clickx.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://www.birdpex.be
Toon
Zeearend

Aantal berichten : 815
Registration date : 16-11-07

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   ma jan 14, 2008 1:52 am

leparadisperdu schreef:
Toon schreef:

Ge moet 's avonds eens door uwen nieuwen telescoop kijken Toon ! Bij heldere hemel is het verbazend wat je zoal kan zien !
Foto is door Swarovski ATS80HD getrokken, heb je niet ook zoiets aangeschaft ?

Dimi

Ik ga dat eens doen! Mijn tele is een swaro ATS65HD, net iets bescheidener maar toch wel een megagoed kijkerken! Mag ook wel...
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra22
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   vr maa 07, 2008 1:56 am

Wat is dat daar allemaal op Mars?

Een Amerikaanse ruimtesonde heeft bij toeval foto's genomen van mysterieuze lawines op de planeet Mars. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA zei maandagavond dat de lawines vermoedelijk uit water en stof bestaan.Wetenschappers hopen nu meer inzicht te krijgen in de watercyclus op de rode planeet.

http://www.knack.be/nieuws/wetenschap/ruimtesonde-ontdekt-toevallig-lawines-op-mars/site72-section45-article13825.html

Foto's te zien op pagina's van de NASA: http://www.nasa.gov/mission_pages/MRO/main/index.html
Terug naar boven Go down
kobra22
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   di aug 24, 2010 2:02 am

Enkele dagen geleden, op 21 augustus, iets na 10 uur 's avonds iets heel eigenaardigs gezien in de lucht.
Plots passeerden er twee oranje vuurballen die vanuit noordwest naar zuidoostelijke richting vlogen.

Ik ben dan mijn fototoestel gaan halen en had geluk, want ongeveer 5 minuten later (22u.10) passeerde er nog eentje.
Trager dan een vallende ster, maar sneller dan een vliegtuig.
Heb er snel 4 foto's kunnen van nemen (hier in chronologische volgorde).

Terug naar boven Go down
WDDI
Kwartelkoning

Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

BerichtOnderwerp: Jupiter !   di aug 24, 2010 8:49 am

Je kan bij een heldere hemel in het zuid oosten een fel object zien staan. Jupiter met 4 manen is prachtig te zien 's avonds. Gewoon met de verrekijker. Beter nog me de telescoop, dan zie je zelfs de strepen van het wolkendek ! Doen !

Slechte overbelichte foto, maar dit is het !

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra22
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   di aug 24, 2010 10:40 am

Dimi schreef:
Je kan bij een heldere hemel in het zuid oosten een fel object zien staan. Jupiter met 4 manen is prachtig te zien 's avonds. Gewoon met de verrekijker. Beter nog me de telescoop, dan zie je zelfs de strepen van het wolkendek ! Doen !

Slechte overbelichte foto, maar dit is het !

Gisterenavond was er heel wat te zien - wel volle maan, maar geen wolkje aan de lucht.
Maar veel verder dan de Grote Beer (en Venus) kom ik meestal niet.
Ik zal vanavond nog eens proberen kijken.
Terug naar boven Go down
kobra22
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   di aug 24, 2010 10:47 am

kobra22 schreef:
Enkele dagen geleden, op 21 augustus, iets na 10 uur 's avonds iets heel eigenaardigs gezien in de lucht.
Plots passeerden er twee oranje vuurballen die vanuit noordwest naar zuidoostelijke richting vlogen.

Ik ben dan mijn fototoestel gaan halen en had geluk, want ongeveer 5 minuten later (22u.10) passeerde er nog eentje.
Trager dan een vallende ster, maar sneller dan een vliegtuig.
Heb er snel 4 foto's kunnen van nemen (hier in chronologische volgorde).

Hier dan de rest van de foto's - wellicht meteorieten, Zwammer?
Heb nog nooit eerder dergelijke vuurballen gezien.
Niet zo scherpe foto's - het stipje verdween uiteindelijk achter de huizen.

Terug naar boven Go down
kobra
Zeearend

Aantal berichten : 12400
Registration date : 22-10-06

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   di feb 14, 2012 9:46 am

Video laat verborgen kant van de maan zien: http://www.knack.be/nieuws/wetenschap/video-laat-verborgen-kant-van-de-maan-zien/article-4000038240326.htm#
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
wouter
Zeearend

Aantal berichten : 539
Leeftijd : 43
Registration date : 12-10-06

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   di feb 14, 2012 1:27 pm

Kunnen dat geen satellieten zijn ?
2 jaar terug was er een vuurbol (bolide) boven Vlaanderen ergens in de zomer, die heel veel mensen gezien hebben, inclusief mezelf, dat zag er toch anders uit dan een oranje stip.
En heel vroeger heb ik ooit een vuurbol uit de lucht zien vallen bij daglicht, stukje meteoriet of een stukje van een ruimtetuig.

mvg

Wouter
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Zwammer
Zeearend

Aantal berichten : 946
Leeftijd : 65
Registration date : 19-11-07

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   di feb 14, 2012 8:41 pm

wouter schreef:
2 jaar terug was er een vuurbol (bolide) boven Vlaanderen ergens in de zomer, die heel veel mensen gezien hebben, inclusief mezelf, dat zag er toch anders uit dan een oranje stip.
En heel vroeger heb ik ooit een vuurbol uit de lucht zien vallen bij daglicht, stukje meteoriet of een stukje van een ruimtetuig.
mvg
Wouter
Gaat het hier over die oranje schijfjes van aug. 2010 ? Moet die post gemist hebben. scratch
Vallende sterren (= meteoren) : uitgesloten. Die geven op een foto een spoor in de vorm van een lijn. Zullen er nooit als een schijfje uitzien.
Planeten (zoals Jupiter, Mars enz...) tonen zich bij voldoende vergroting als een dergelijk schijfje, maar kunnen nooit zo'n snelheid halen. Die bewegen gedurende zo'n tijdspanne nooit vlugger dan de sterren. En nog "3 op 5 minuten".... scratch
Satellieten : zijn nooit een oranje schijfje, eerder een sterachtig puntje met de kleur van de zon (weerkaatst licht van de zon). Zal met lange sluitertijd zelfs ook een lijn zijn, want die bewegen vrij vlug.
Vliegtuigen : hebben gekleurde knipperlichtjes en maken geluid.
(Weer)Ballons : heel goed mogelijk ; kunnen oranje gekleurd zijn.
UFO's : ook mogelijk, als al de andere mogelijkheden met zekerheid uitgesloten zijn. Razz
In elk geval is de eerste foto heel merkwaardig : er zit precies een kleine halo rond het schijfje en een ballon heeft dat toch niet. Very Happy
Z.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   di feb 14, 2012 10:36 pm

Zwammer schreef:
wouter schreef:
mvg
Wouter
Gaat het hier over die oranje schijfjes van aug. 2010 ? Moet die post gemist hebben. scratch
Vallende sterren (= meteoren) : uitgesloten. Die geven op een foto een spoor in de vorm van een lijn. Zullen er nooit als een schijfje uitzien.
Planeten (zoals Jupiter, Mars enz...) tonen zich bij voldoende vergroting als een dergelijk schijfje, maar kunnen nooit zo'n snelheid halen. Die bewegen gedurende zo'n tijdspanne nooit vlugger dan de sterren. En nog "3 op 5 minuten".... scratch
Satellieten : zijn nooit een oranje schijfje, eerder een sterachtig puntje met de kleur van de zon (weerkaatst licht van de zon). Zal met lange sluitertijd zelfs ook een lijn zijn, want die bewegen vrij vlug.
Vliegtuigen : hebben gekleurde knipperlichtjes en maken geluid.
(Weer)Ballons : heel goed mogelijk ; kunnen oranje gekleurd zijn.
UFO's : ook mogelijk, als al de andere mogelijkheden met zekerheid uitgesloten zijn. Razz
In elk geval is de eerste foto heel merkwaardig : er zit precies een kleine halo rond het schijfje en een ballon heeft dat toch niet. Very Happy
Z.
Zo zie je maar - post hier zomaar iets over een stukje maan en krijg dan een hoop antwoorden op een post van augustus 2010 (of in de komkommertijd) cheers

Toch even vermelden dat ik zo snel als ik kon een aantal foto's na elkaar gemaakt heb (met de camera in de hand!), dus kon geen lijn zijn.
Nog het best te zien op die foto met de maan die er ook niet scherp uitziet.
Ging dus allemaal zeer snel - dus zeker geen planeet.
Zeker geen vliegtuig en ook zeker geen satelliet.
Weerballons ken ik niet - maar zijn er twee direct bijna bij elkaar en dan binnen enkele minuten nog eentje?
Heb dan nog wat gewacht, maar heb er geen meer gezien.
Die halo kan misschien ook te maken hebben met de onscherpte van de foto.
De kleur van die bal op de foto komt wel tamelijk goed overeen met wat ik gezien heb - heb nooit eerden iets met zo'n kleur hier door de lucht zien vliegen.
Ik vrees dat het een mysterie zal blijven scratch

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
erikroels
Zeearend

Aantal berichten : 616
Leeftijd : 76
Registration date : 05-01-07

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   wo feb 15, 2012 1:58 pm

Wat betreft die oranje-bol foto's van kobra,
ik kijk ook regelmatig naar sterrenhemel en naar planeten met de telescoop, jaren geleden zagen wij, magda en ik, vanaf het terras een vuurbol van zuid naar noord, ik heb dat gemeld na tekst van meldingen van anderen die ik op teletekst gelezen had ----> http://www.mira.be/ - onze waarneming duurde ongeveer 6 seconden!
ik kreeg snel een pakket formulieren opgestuurd van MIRA om mijn waarnememing op in te vullen...
hun antwoord:
het bleek een meteoriet te zijn die zich splitste en in Canada neergestort is!

die van kobra... sateliet of weerballon?

foto's opsturen zou ik doen...

gr. erik
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   wo feb 15, 2012 2:56 pm

Heb onlangs de beschikking gekregen over een telescoop; zou dat niet te doen zijn om met de camera op de telescoop hemellichamen te fotograferen, beetje zoals Dimi met zijn digiscopie doet?
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Zwammer
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   wo feb 15, 2012 5:22 pm

Wes schreef:
Heb onlangs de beschikking gekregen over een telescoop; zou dat niet te doen zijn om met de camera op de telescoop hemellichamen te fotograferen, beetje zoals Dimi met zijn digiscopie doet?
Welke telescoop is 't ? Een "vogelkijker" of een "sterrenkijker" ?
Veel hemellichamen zijn te snel en andere bewegen toch trager maar zijn niet helder genoeg. Die moeten gevolgd worden tijdens de (minutenlange) belichting, nl. door middel van een volgmotor. In principe is digiscopie dus mogelijk.
Z.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   wo feb 15, 2012 10:13 pm

is een sterrenkijker. Doordat je serieus moet onderbelichten kom je nog aan een aanvaardbare sluitertijd, dus 't is te proberen...
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   do feb 16, 2012 9:48 pm

erikroels schreef:
Wat betreft die oranje-bol foto's van kobra,
ik kijk ook regelmatig naar sterrenhemel en naar planeten met de telescoop, jaren geleden zagen wij, magda en ik, vanaf het terras een vuurbol van zuid naar noord, ik heb dat gemeld na tekst van meldingen van anderen die ik op teletekst gelezen had ----> http://www.mira.be/ - onze waarneming duurde ongeveer 6 seconden!
ik kreeg snel een pakket formulieren opgestuurd van MIRA om mijn waarnememing op in te vullen...
hun antwoord:
het bleek een meteoriet te zijn die zich splitste en in Canada neergestort is!

die van kobra... sateliet of weerballon?

foto's opsturen zou ik doen...

gr. erik
Ga ik zeker doen Erik, want je maakt me nu nog meer nieuwsgierig!
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   do feb 16, 2012 9:49 pm

Wes schreef:
is een sterrenkijker. Doordat je serieus moet onderbelichten kom je nog aan een aanvaardbare sluitertijd, dus 't is te proberen...
Hij blijft bezig, onze Wes.
Doet me denken aan jouw mooie foto's van die sterren - ga ervoor Wes!
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
erikroels
Zeearend

Aantal berichten : 616
Leeftijd : 76
Registration date : 05-01-07

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   di maa 27, 2012 11:05 am

de 25e moest ik van ons magda ne foto nemen van de maan en zijn 'buren' (20:45)

aan dienen ufo moet je niet te veel aandacht geven Evil or Very Mad farao

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   di maa 27, 2012 11:09 pm

Wijs zenne!
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   wo maa 28, 2012 8:41 am

Wes schreef:
Wijs zenne!
Heb jij niet geprobeerd in dire in één klap te vangen, Wes Question
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Zwammer
Zeearend

BerichtOnderwerp: Komeet Panstarrs   di maa 05, 2013 9:57 am

Binnenkort is er in de buurt van de (bijna nieuwe) maan een spektakel te verwachten, althans als er geen bewolking is. De komeet Panstarrs zal onze zon heel dicht naderen en daarbij zo helder worden dat ze 's avonds laag boven de horizon ZOU moeten met het blote oog zichtbaar zijn. Enkele gegevens op :
http://www.spacepage.be/nieuws/waarnemen-hemelverschijnselen/komeet-panstarrs-volgende-maand-met-het-blote-oog-zichtbaar. (dzju, link werkt niet meer)
Ben benieuwd. En in november/december komt Ison, de komeet die deze van Halley in de vergeethoek zou doen belanden (sic), "komeet van de eeuw" enz... Jaja, en de eeuw is nog maar bezig. Rolling Eyes
Ondertussen doen de pseudowetenschappers hun best : de nieuwe kometen zijn al gelinked aan het opstappen van de paus, enz... scratch
Zwammer

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   di maa 05, 2013 8:05 pm

Zwammer schreef:
Binnenkort is er in de buurt van de (bijna nieuwe) maan een spektakel te verwachten, althans als er geen bewolking is. De komeet Panstarrs zal onze zon heel dicht naderen en daarbij zo helder worden dat ze 's avonds laag boven de horizon ZOU moeten met het blote oog zichtbaar zijn. Enkele gegevens op :
http://www.spacepage.be/nieuws/waarnemen-hemelverschijnselen/komeet-panstarrs-volgende-maand-met-het-blote-oog-zichtbaar. (dzju, link werkt niet meer)
Ben benieuwd. En in november/december komt Ison, de komeet die deze van Halley in de vergeethoek zou doen belanden (sic), "komeet van de eeuw" enz... Jaja, en de eeuw is nog maar bezig. Rolling Eyes
Ondertussen doen de pseudowetenschappers hun best : de nieuwe kometen zijn al gelinked aan het opstappen van de paus, enz... scratch
Zwammer

Wat bedoel je met "binnenkort", Zwammer Question

Zou dat ook te fotograferen zijn scratch
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Janneke maan !   

Terug naar boven Go down

Janneke maan !
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 3Ga naar pagina : 1, 2, 3  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen