Kalkense meersenforum

Natuurpunt Scheldeland

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  Inloggen  

Deel | 

--*** !!! OPROEP !!! ***--

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3  Volgende
AuteurBericht
kobra
Zeearend

Aantal berichten : 14495
Registration date : 22-10-06

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   ma jun 04, 2012 3:27 pm

Oproep van waarnemingen.be

Eindspurt nodig voor Europees broedvogeloverzicht

Volgend jaar moet er in het kader van de Vogelrichtlijn opnieuw gerapporteerd worden aan Europa over de toestand van onze natuur. Die informatie zal ook gebruikt worden door BirdLife voor een nieuwe Europese vogelatlas. We hebben hiervoor geen nieuw, specifiek inventarisatieproject opgezet, maar compileren alle bestaande recente gegevens (vooral uit waarnemingen.be).

Maar er blijken nog een aantal gaten te zitten in de informatie. Als we kijken waar algemene soorten als Merel, Koolmees, Houtduif, ... nog nauwelijks gemeld werden in waarnemingen.be, krijgen we de rode hokken op bijgevoegd kaartje. Vooral in het zuidwesten van West- Vlaanderen, het Meetjesland, de Noorderkempen, het oosten van Limburg, Brussel en het Pajottenland is nog een flinke extra inspanning in het melden van broedvogels nodig, maar ook elders is alle bijkomende info nog welkom.

Je kan die waarnemingen melden als puntwaarnemingen, liefst met aanduiding van relevant gedrag (zingend, voedseldragend, uitgevlogen jongen, e.d.), maar ook de streeplijsten werden aangepast zodat je nu ook snel kleed en gedragscodes kan toevoegen.

Nog anderhalve maand te gaan ! Met de enorme dichtheid aan actieve waarnemers in Vlaanderen moeten we die klus nog geklaard krijgen!

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   zo nov 10, 2013 6:32 pm

Persbericht VOGELBESCHERMING

Stem op het Ethias-project 'Help de Gierzwaluw'

Sint-Niklaas 04 november 2013: omdat Vogelbescherming Vlaanderen al vaak is moeten tussenkomen om de vernieling van een kolonie gierzwaluwen (Apus apus) te verijdelen én omdat ze dit jaar wetenschappelijk onderzoek heeft gefinancierd om de trek naar Afrika van deze bijzondere vogelsoort te ontrafelen (met behulp van zgn. dataloggers), is de vereniging het project 'Help de Gierzwaluw' dat de Gierzwaluwen Werkgroep Brugge heeft ingediend op de website van 'Ethias Buurtfiksers' zeer genegen. Als jij ook jouw stem uitbrengt en het gierzwaluwenproject uiteindelijk de meeste stemmen achter zijn naam krijgt, dan heeft Ethias er 5.000 euro voor over. De werkgroep kan dan speciale nestkasten en inbouwstenen aanschaffen en plaatsen.

Breng meteen je stem uit
Het project 'Help de Gierzwaluw' staat momenteel op de vierde plaats. Zorg er met jouw stem voor dat het op de eerste plaats terechtkomt. Je kan stemmen via de website én per SMS: http://www.ethiasbuurtfiksers.be/Project/Brugge/5383
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

BerichtOnderwerp: Kriebel van het jaar 2013   za dec 07, 2013 9:27 am

Hier gaan we dan met de verkiezing van de "Kriebel van het jaar 2013"...king 
Alle winnaars van de kriebel van de maand in 2013 zijn in 1 poll samengebracht. (Zie link einde dit bericht)
De foto's op waarnemingen.be zijn toegevoegd zodat je een beeld krijgt welke kriebel in die maand gewonnen heeft.
Iedere deelnemer aan de poll heeft slechts 1 kans om te stemmen.
Wel kan je maximum 3 waarnemingen per stembeurt aanduiden als winnaar.
De winnaar ontvangt een waardebon van 20€ in de Natuurpunt winkel en een wisselbeker "Kriebel van het jaar"
De 2e en 3e van de verkiezing ontvangt een troostprijs...
Op 1 januari 2014 sluit de wedstrijd en zal de winnaar van de "Kriebel 2013" bekendgemaakt worden.
De prijzen zullen worden uitgereikt begin januari bij ons jaarlijkse forum bijeenkomst...
Stuur deze poll zoveel mogelijk door aan vrienden en kennissen zodat die kunnen meegenieten van de mooie kriebels die in ons gebied in 2013 zijn waargenomen... (En ook stemmen voor de kriebel van het jaar)
Veel succes... cheers 
Luc
http://freeonlinesurveys.com/app/showpoll.asp?qid=383796&sid=my0ruy9bj6xjbmi383796&new=True#.UqK4TuOmojc.google
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Tussenstand verkiezing "Kriebel van het jaar 2013"   vr dec 13, 2013 7:18 am

Ondertussen hebben al 25 deelnemers hun stem uitgebracht op de verkiezing van de "Kriebel van het jaar 2013cheers 
Het maximaal aantal deelnemers in de maand verkiezingen was 13, dus we zitten al bijna aan het dubbele...  sunny 
De strijd is superspannend... De 3 koplopers die momenteel in de prijzen vallen, zijn de Mei, Juni en Juli winnaars...
Als je nog niet hebt gestemd, kan dit nog tot 31 december.
Vergeet ook niet de link te delen met vrienden en kennissen zodat nog meer natuurliefhebbers kunnen meegenieten van de unieke waarnemigen van insecten in onze streek...
http://freeonlinesurveys.com/app/showpoll.asp?qid=383796&sid=my0ruy9bj6xjbmi383796&new=True#.UqK4TuOmojc.google
De prijs voor de winnaar, een waardebon voor de nieuwe online Natuurpunt winkel ligt al te wachten om in Januari te worden overhandigd...
Verder succes gewenst aan de deelnemers...
Luc

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
WDDI
Kwartelkoning

Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   za dec 14, 2013 11:52 am

Lucgast schreef:
Ondertussen hebben al 25 deelnemers hun stem uitgebracht op de verkiezing van de "Kriebel van het jaar 2013cheers 
Het maximaal aantal deelnemers in de maand verkiezingen was 13, dus we zitten al bijna aan het dubbele...  sunny 
De strijd is superspannend... De 3 koplopers die momenteel in de prijzen vallen, zijn de Mei, Juni en Juli winnaars...
Als je nog niet hebt gestemd, kan dit nog tot 31 december.
Vergeet ook niet de link te delen met vrienden en kennissen zodat nog meer natuurliefhebbers kunnen meegenieten van de unieke waarnemigen van insecten in onze streek...
De prijs voor de winnaar, een waardebon voor de nieuwe online Natuurpunt winkel ligt al te wachten om in Januari te worden overhandigd...
Verder succes gewenst aan de deelnemers...
Luc

Waarom staat daar bij Variabele Waterjuffer Koenraad Bracke? Is dat correct? ...

http://overmeerse.waarnemingen.be/soort/view/595

Groetjes,

Dimi
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   za dec 14, 2013 12:16 pm

Goed gespot Dimi...
Inderdaad, uw waarneming was op 15/5 en Kobra iets later...
Weet niet goed meer hoe in de maandverkiezing van mei enkel Kobra zijn waarneming door mij werd aangegeven.
Normaal check ik alle waarnemigen enkele keer om zeker te zijn dat ik niets mis.
Kan zijn dat ik deze gemist heb of dat de waarneming nog niet was ingevoerd...
Heb je die waarneming van de variabele waterjuffer later toegevoegd?
We kunnen een modus vivendum vinden en beide namen als winnaars aanduiden...
Wat denken jullie?
Luc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   za dec 14, 2013 12:23 pm

Het verhaal staat hier te lezen: http://kalkensemeersen.goodbb.net/t289p165-libellen-en-waterjuffers
Voor mij maakt dat niet veel uit wiens naam daar staat.
Ook al heb ik de kat de bel aan gebonden, vooral door naar alles te kijken en dat zoveel mogelijk te documenteren, op te zoeken en na te vragen - de enige manier om nieuwe dingen te ontdekken (en daar is dit jaar weer zoveel nieuws bijgekomen).
En ik al ben al lang blij dat ik daardoor andere waarnemers kan prikkelen om ook mooie dingen te ontdekken en oude foto's van onder het stof te halen waar ze anders nu nog lagen of al verwijderd zijn.
Wie weet, wat ligt er dan dan nog allemaal onder het stof bij jou, Dimi, want die foto van die waterjuffer zal toch wel niet jouw enige insectenfoto hier uit de KM geweest zijn van het afgelopen jaar  Question 
Ik zal bvb. nooit zeggen dat ik de Roodpootvalk ontdekt heb, ook al was ik daar toen bij de eerste waarnemers, maar ik heb ze zelf niet als Roodpootvalk herkend en dat is pas gebleken nadat iemand anders van elders de foto's goed had bekeken.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   za dec 14, 2013 2:11 pm

Nobele woorden Kobra...
Inderdaad een beetje onze missie om meer mensen naar de omgeving te laten kijken.
En het verhaal van de Variabele waterjuffer is nu duidelijk...
Heb de poll aangepast en Kobra vervangen door Dimi (WDDI)...
Dimi was inderdaad de eerste met deze nieuwe, uitzonderlijke waarneming!
Ondertussen is mijn sprinkhaantje over de waterjuffer gesprongen in de stand voor de 3e plaats.
2 koplopers en klein peletonnetje dat volgt...
Spannend...
Luc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
WDDI
Kwartelkoning

Aantal berichten : 319
Registration date : 12-10-06

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   za dec 14, 2013 3:58 pm

kobra schreef:
Het verhaal staat hier te lezen: http://kalkensemeersen.goodbb.net/t289p165-libellen-en-waterjuffers
Voor mij maakt dat niet veel uit wiens naam daar staat.
Ook al heb ik de kat de bel aan gebonden, vooral door naar alles te kijken en dat zoveel mogelijk te documenteren, op te zoeken en na te vragen - de enige manier om nieuwe dingen te ontdekken (en daar is dit jaar weer zoveel nieuws bijgekomen).
En ik al ben al lang blij dat ik daardoor andere waarnemers kan prikkelen om ook mooie dingen te ontdekken en oude foto's van onder het stof te halen waar ze anders nu nog lagen of al verwijderd zijn.
Wie weet, wat ligt er dan dan nog allemaal onder het stof bij jou, Dimi, want die foto van die waterjuffer zal toch wel niet jouw enige insectenfoto hier uit de KM geweest zijn van het afgelopen jaar  Question 
Ik zal bvb. nooit zeggen dat ik de Roodpootvalk ontdekt heb, ook al was ik daar toen bij de eerste waarnemers, maar ik heb ze zelf niet als Roodpootvalk herkend en dat is pas gebleken nadat iemand anders van elders de foto's goed had bekeken.

Ik had ze toen gedetermineerd als Variabele, maar ik stel me bij insecten meestal geen vragen of het nu een eerste, enige, of andere waarneming is in de meersen. Er zit aan Overmeerse Putten trouwens een hele kolonie van die beesten. Aangezien die volgens mijn gids nationaal redelijk algemeen is, zet ik ze vaak niet op Waarnemingen.be. Ik heb idd zo nog wel ettelijke foto's van insecten die ik niet plaats of gewoon delete. Het ontbreekt me ten eerste aan de kennis en bovendien meestal ook aan de tijd om ze op naam te brengen, dus laat ik het ...
Voor mij hoeft mijn naam daar niet op te staan, wel integendeel. Laat alles nu maar zoals het is. De waarneming van Koen was echter niet de eerste ... Wat de Roodpootvalk betreft (over ouwe koeien gesproken ...), ik beschouw die evenmin als mijn ontdekking. Ik heb er misschien de eerste foto van getrokken, ... , maar ik heb ze niet op naam gebracht. Voor mij was het een Boomvalk. Ere wie ere toekomt en in het geval van de Roodpootvalk ben ik dat niet, noch een andere waarnemer uit de meersen. We hebben er hier allemaal staan op kijken, maar niemand kon of durfde anders dan een Boomvalk melden.
Groetjes,

Dimi
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Jaarlijkse bijeenkomst Natuurpunt Scheldeland Forum   zo dec 15, 2013 9:36 am

Zoals naar jaarlijkse gewoonte organiseren we een Natuurpunt Scheldeland forum bijeenkomst.
Deze zal plaats hebben op vrijdag 10 Januari 2013 in de Wastobbe (Molenstraat) te Laarne vanaf 19.30 uur.
Dit jaar is er dus een specialleke met de uitreiking van de wisselbeker "Kriebel van het jaar 2013". king 
Kan je komen of niet, vul volgende Doodle in:  scratch 

http://doodle.com/hwux97567zxv3bh8

Luc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   wo dec 18, 2013 8:35 am

Enkele forum leden kunnen niet aanwezig zijn op 10 Januari e.k. voor onze bijeenkomst van het Forum...
Daarom zou ik willen vragen via volgende poll, welke andere data zou beter lukken: scratch 
http://doodle.com/5tkfnr9x9q5y23rz
Luc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   zo dec 22, 2013 7:14 pm

De meederheid van forum leden kunnen op vrijdag 17 januari...
Stel voor om de bijeenkomst te verplaatsen van 10 naar 17 januari...in de Wastobbe te Laarne om 20 uur...
Met uitreiking van de wisselbeker "Kriebel van het Jaar 2013"  king 
Kan nog steeds gestemd worden via volgende link:
Luc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Laatste dagen om te stemmen "Kriebel van het jaar"   zo dec 29, 2013 9:27 am

De verkiezing van de "Kriebel van het jaar 2013" loopt op zijn einde en de strijd voor de overwinning blijft ontzettend spannend.  cheers 
Op Woensdag 1 Januari sluit de poll en zal de winnaar bekend gemaakt worden. king 
De uitreiking van de eerste prijs, een waardebon van 20€ in de online natuurpuntwinkel, zal worden overhandigd op 17 Januari tijdens onze jaarlijkse forumbijeenkomst in de Wastobbe, Molenstraat te Laarne.
Dus dit is de laatste kans om alsnog te stemmen of door te sturen naar natuurliefhebbers om ook te genieten van al dat moois dat in onze streek vliegt en kruipt... sunny 
Luc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   do jan 09, 2014 8:55 pm

Volgende vrijdag hebben we dus onze jaarlijkse forumbijeenkomst met de uitreiking van de "Kriebel van het jaar 2013".  king 
Ik heb het zaaltje van de Wastobbe te Laarne afgehuurd vanaf 19.00 uur... http://www.dewastobbe.be
Men zegge het voort!
Luc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   vr jan 17, 2014 6:43 am

Laatste oproep voor onze jaarlijkse Forum bijeenkomst vanavond in de Wastobbe, Molenstraat 11 te Laarne! http://www.dewastobbe.be
Ik heb een zaaltje afgehuurd op het eerste verdiep vanaf 19.00 uur.
De winnaars van de Kriebel van het Jaar 2013 zullen ook aanwezig zijn om hun prijs in ontvangst te nemen.  cheers 
Tot vanavond,
Luc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Walle
Kwartelkoning

Aantal berichten : 312
Registration date : 06-01-13

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   vr jan 17, 2014 6:49 pm

Kan ik alsnog afkomen? Is het de bedoeling dat iedereen er om 19u is of maakt het niet uit als ik later kom?  What a Face 
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   vr jan 17, 2014 8:34 pm

Altijd welkom, Walle.
We zijn niet van plan om al na 5' te vertrekken  Wink 
Groetjes,
kobra
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   za jan 18, 2014 12:37 pm

kobra schreef:
Altijd welkom, Walle.
We zijn niet van plan om al na 5' te vertrekken  Wink 
Groetjes,
kobra

Ja, Walle - we hebben uiteindelijk niet 5' maar meer dan 5 uur gewacht Wink 
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   za jan 18, 2014 12:39 pm

Straffe gasten van de VVE Werkgroep Dagvlinders gisteren op bijeenkomst van forumleden - op velerlei vlak  drunken 
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   za jan 18, 2014 12:41 pm

Ook heel wat opgestoken gisteren en één zaak ga ik alvast eens uittesten bij het maaien van het wilde stukje in de tuin - het sinusbeheer.
Voor wie het allemaal niet zo duidelijk is, hopelijk lezen we binnenkort meer daarover in een of ander Nederlands vaktijdschrift.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Walle
Kwartelkoning

Aantal berichten : 312
Registration date : 06-01-13

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   zo jan 19, 2014 1:25 am

Ben er uiteindelijk toch niet geraakt..  Rolling Eyes 
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
jurgencouckuyt
Zomertaling

Aantal berichten : 95
Registration date : 07-03-13

BerichtOnderwerp: sinusbeheer   za feb 15, 2014 7:53 am

op zaterdag 31 mei--> theorie + praktijk over het sinusbeheer.
start om 13h30 in de Nieuwpoorthoeve, Nieuwpoortstraat 14 Lokeren-Oudenbos.
www.denieuwpoorthoeve.be
Graag een seintje naar couckuyt.jurgen@telenet.be bij inschrijven.
Alvast bedankt.
Groeten,
Jurgen
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
erikroels
Zeearend

Aantal berichten : 616
Leeftijd : 77
Registration date : 05-01-07

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   za feb 15, 2014 8:52 am

jurgencouckuyt schreef:
op zaterdag 31 mei--> theorie + praktijk over het sinusbeheer.
start om 13h30 in de Nieuwpoorthoeve, Nieuwpoortstraat 14 Lokeren-Oudenbos.
www.denieuwpoorthoeve.be
Graag een seintje naar couckuyt.jurgen@telenet.be bij inschrijven.
Alvast bedankt.
Groeten,
Jurgen

sinusbeheer? effe gegoogeld...

http://www.wakona.be/index.php/activiteitenkalender/376-zaterdag-31-mei-2014-sinusbeheer-maaibeheer-op-maat-van-dagvlinders
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   za feb 15, 2014 9:32 am

Kende het ook niet, tot Jurgen deskundige uitleg gaf tijdens onze "Kriebel van het jaar" bijeenkomst... Interessante theorie die ingenieus blijkt te werken! 
Ga nu wel mijn pelouzeke niet in een sinus afrijden, want mijnen gebuur is nu als scheef aan het kijken naar mijn "Moszon" (Mos in mijn gazon) affraid 
Laat wel alles in mijn hofken lopen zoals het loopt zodat we toch op regelmatig tijdstip de groene specht en zelfs tijdje geleden een draaihals op bezoek kregen... En er zitten heeel wat leuke kriebels om te observeren... sunny 
Ik ga volgend seizoen mijn hof wat heraanleggen... Heeft er iemand tips welke planten te gebruiken die insect - vlinder vriendelijk zijn? scratch 
Luc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Zwammer
Zeearend

Aantal berichten : 951
Leeftijd : 66
Registration date : 19-11-07

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   za feb 15, 2014 11:01 am

Lucgast schreef:
Kende het ook niet, tot Jurgen deskundige uitleg gaf tijdens onze "Kriebel van het jaar" bijeenkomst... Interessante theorie die ingenieus blijkt te werken! 
Ga nu wel mijn pelouzeke niet in een sinus afrijden, want mijnen gebuur is nu als scheef aan het kijken naar mijn "Moszon" (Mos in mijn gazon) affraid 
Laat wel alles in mijn hofken lopen zoals het loopt zodat we toch op regelmatig tijdstip de groene specht en zelfs tijdje geleden een draaihals op bezoek kregen... En er zitten heeel wat leuke kriebels om te observeren... sunny 
Ik ga volgend seizoen mijn hof wat heraanleggen... Heeft er iemand tips welke planten te gebruiken die insect - vlinder vriendelijk zijn? scratch 
Luc
Luc, zo voor de vuist weg : een vlinderstruik is een must (we hebben er nog eentje staan in een emmer ; is af te halen) ; en in onze tuin heeft het meest succes : de wilde marjolein, hemelsleutel, enz... En voor de Oranjetipjes staat er pinksterbloem, damastbloem, judaspenning en look-zonder-look. De Koninginnepages komen naar onze wortels in de moestuin en de gewone venkel.
Z.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: --*** !!! OPROEP !!! ***--   

Terug naar boven Go down

--*** !!! OPROEP !!! ***--
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 2 van 3Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Een oproep ivm de Lokon in de Minahasa