Kalkense meersenforum

Natuurpunt Scheldeland

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  Inloggen  

Deel | 

Reizen !

Ga naar beneden 
AuteurBericht
leparadisperdu
Roerdomp

Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

BerichtOnderwerp: Reizen !   vr jan 16, 2009 10:08 am

Deze zomer trekken we met de camper door Noorwegen tot in het uiterste noorden (Varanger Fjord) ! Vandaar keren we terug door Finland en Zweden. Heeft er iemand ervaring met de Scandinavische landen (vooral Noorwegen) ? Heb je er contact met plaatselijke vogelkijkers ? Tips en of andere ... ? Laat het me graag weten. Doelsoorten zijn Zee-arend, Muskusos, Rendieren, Eland, Beren, Taigagaai, Bruinkopmees, Auerhoen, Korhoen, Franjepoten, ... En last, but not least, de 'Aurora Borealis' ! Op een bergtop(je Cool ) ver van de bewoonde wereld, het poollicht zien, ... daar doen we het eigenlijk voor.

Dimi
Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken
wouter
Zeearend

Aantal berichten : 539
Leeftijd : 44
Registration date : 12-10-06

BerichtOnderwerp: Re: Reizen !   vr jan 16, 2009 1:23 pm

Dag Dimi,

We zijn vorige zomer naar Noorwegen-Zweden en Denemarken geweest, 23 dagen kamperen en hutten. Een heel grote meevaller, met dank aan de weergoden die ons temperaturen bezorgden tussen 25-30 °C en onbewolkte hemels.

Reisroute (beknopt): Kalken-Duitsland (Lüneburger heide)-Hanstholm (DK)-Bergen (NO)-Hardangervidda-Jotunheimen NP-Jostedalsbreen NP-Oslo-Glaskogen NP (Zweden) - Kopenhagen (Dk) en zo terug naar Kalken.

Voor die regio's kan ik je heel wat tips en locaties geven:

- mijn indruk is dat vogels er relatief schaars gezaaid zijn. Ik heb verschillende soorten, ondanks goed zoeken niet gezien. Verschillende soorten heb ik enkel in meertjes ed langs de weg gezien onderweg tussen de nationale parken (vb. Middelste zaagbek, zee-eenden, ...)
- We namen de ferry tussen het Noorden van Denemarken en Bergen, heeft als voordeel: majestueze intocht 's ochtends in de Noorse Fjorden, veel zeevogels (Jan van Gent, Duikers (in de zomer!), Stormvogels, heeft als nadeel : relatief duur en woelige zee thv Kattegat

- afstanden ! Er zijn ginds geen snelwegen, enkel (goede) tweevakswegen, Over 200 km doe je al gauw een halvedag.

- Noorwegen: ferry's over de fjorden vertragen je ook serieus.

- Wanneer ga je ? Wij zijn eind juli geweest, voor vogels reeds een iets mindere periode. Franjepoten en steltlopertjes beginnen dan reeds de Vidda's en berggebieden te verlaten, eenden etc. zitten dan reeds met grote jongen in de fjorden ipv in de bergen.

Enkele tips:
- langs de fjorden (vb. Sognefjord) zijn Zeearend, Zwarte zeekoet, bruinvis en zeehonden goed te doen.
- Glaskogen NP in Zweden is een aanrader. Je kan er kano's huren en tochtjes maken over de meren. Grote zaagbek, Parelduiker, Drieteenspecht, Eland,.... Er zouden ook wolven en beren zitten.
- de Hardangervidda: lemmingen, raven, rendieren, ijseend etc.
- het mooiste berglandschap dat ik ooit zag: Jotunheimen NP met Road 55 Niet te doen ! Verder typische vidda vogels als Smelleken, Sneeuwhoen, echter zoals reeds vermeld, ze zijn schaars gezaaid ! voor hetzelfde geld zie je enkel Graspiepers en Tapuiten.
- Jostedalsbreen NP: ijsgors, Hazelhoen, ...

mvg

Wouter
Profiel bekijken
JAN
Zeearend

Aantal berichten : 668
Registration date : 12-10-06

BerichtOnderwerp: Re: Reizen !   vr jan 16, 2009 9:12 pm

Stuur eens een lief mailtje naar Toon, die kan je zeker ook helpen
Profiel bekijken
leparadisperdu
Roerdomp

Aantal berichten : 498
Registration date : 03-11-06

BerichtOnderwerp: Re: Reizen !   zo jan 18, 2009 10:59 am

Thx !

Dimi
Profiel bekijken
kobra22
Zeearend

Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

BerichtOnderwerp: Re: Reizen !   zo jan 18, 2009 2:54 pm

leparadisperdu schreef:
Deze zomer trekken we met de camper door Noorwegen tot in het uiterste noorden (Varanger Fjord) ! Vandaar keren we terug door Finland en Zweden. Heeft er iemand ervaring met de Scandinavische landen (vooral Noorwegen) ? Heb je er contact met plaatselijke vogelkijkers ? Tips en of andere ... ? Laat het me graag weten. Doelsoorten zijn Zee-arend, Muskusos, Rendieren, Eland, Beren, Taigagaai, Bruinkopmees, Auerhoen, Korhoen, Franjepoten, ... En last, but not least, de 'Aurora Borealis' ! Op een bergtop(je Cool ) ver van de bewoonde wereld, het poollicht zien, ... daar doen we het eigenlijk voor.

Dimi
Wie weet komen we daar elkaar wel tegen, want in de zomer zit ik al zeker in Zweden (en in de herfstvakantie in Denemarken) en misschien verbind ik daar ook nog een rondreis aan (want Noorwegen en Finland staan ook nog op mijn verlanglijstje).
Ben al enkele keren in de Scandinavische landen geweest - en Wouter heeft gelijk: de grote afstanden zijn niet zo snel te overbruggen (dus neem je tijd) en het is niet zo simpel om in je eentje veel vogels te vinden (zo bvb. zag ik op een grote wandeling in uitgestrekt natuurgebied in Lapland alleen maar enkele goudplevieren, of op een meer slechts een of andere duiker of één steltloper).
Heel mooi in Zweden vond ik de Hornborgasjö (maar in de zomer zijn de Kraanvogels meestal al weg, wel nog heel mooi te fotograferen vanuit schuilhutten o.a. Kuifduiker en Geoorde Fuut).
Wel opletten in de zomer met die kleine mugjes - toen ik ging wandelen liet ik de kinderen achter aan een riviertje of water. Zonder dat ze het merkten werden ze gestoken, o.a. aan de ogen en het bloed liep er al in een fijn straaltje uit.
Profiel bekijken http://www.birdpex.be
kobra22
Zeearend

Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

BerichtOnderwerp: Re: Reizen !   vr jan 08, 2010 10:02 am

kobra22 schreef:
Ik probeer zeker te gaan, al is het maar voor de lezing over het boek Petrels Night and Day - niet voor de 4 nieuwe Europese soorten die daar ontdekt zijn, want die Stormvogels, dat is niet echt mijn ding.
Maar wel voor de schitterende methodes die voor hun onderzoek gebruikt worden, The Sound Approach, ook al in dat prachtige eerste boek van hen.

Heb de voorbije vakantie op Madeira om middernacht na een wandeling op de hoogste berg met een natuurgids die Storm Petrels live gehoord en gezien - een schitterende ervaring!

http://www.madeirabirds.com/
Profiel bekijken http://www.birdpex.be
Sdry
Watersnip

Aantal berichten : 194
Leeftijd : 32
Registration date : 29-03-07

BerichtOnderwerp: Re: Reizen !   do dec 15, 2011 2:52 pm

Iemand ervaring of tips voor Zuid-West Marokko, Westelijke Sahara of Oostelijke Atlas? Vertrek volgende week, vooral op zoek naar info over zoogdieren en reptielen, zit er nog iets of is alles afgeknald, wat zit in welke habitats, hoe vind je ze het best ? Bepaalde planten die wel interessant zijn om naar uit te kijken ?

Over vogels is altijd veel info te vinden op travellingbirder, maar goede info vinden over andere soortengroepen is elke keer toch wat moeilijker.
Profiel bekijken
Toon
Zeearend

Aantal berichten : 854
Registration date : 16-11-07

BerichtOnderwerp: Re: Reizen !   vr dec 16, 2011 8:38 am

Sdry schreef:
Iemand ervaring of tips voor Zuid-West Marokko, Westelijke Sahara of Oostelijke Atlas? Vertrek volgende week, vooral op zoek naar info over zoogdieren en reptielen, zit er nog iets of is alles afgeknald, wat zit in welke habitats, hoe vind je ze het best ? Bepaalde planten die wel interessant zijn om naar uit te kijken ?

Over vogels is altijd veel info te vinden op travellingbirder, maar goede info vinden over andere soortengroepen is elke keer toch wat moeilijker.

Ik ben zelf nog niet in die regio geweest, maar misschien moet je eens een mailtje sturen of eens bellen naar Robert Jooris? Hij kan ongetwijfeld één en ander vertellen over de reptielen daar, want hij is daar expert in én al verschillende keren in Marokko geweest. Zijn contactgegevens vind je op onze website, bij het bestuur. Goede reis alvast!
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

Aantal berichten : 16886
Registration date : 22-10-06

BerichtOnderwerp: Re: Reizen !   wo dec 20, 2017 6:12 pm

Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Reizen !   

Reizen !
Terug naar boven 
Pagina 1 van 1
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Hoe veilig is het met de "Indonesia Rond Reizen"
» Aurora: Nostalgische reis naar Java van Pelita.

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense meersenforum :: Aankondigingen en activiteiten-
Ga naar: