Kalkense meersenforum

Natuurpunt Scheldeland

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  Inloggen  

Deel | 

Zoogdieren in de KM

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3 ... 8 ... 14  Volgende
AuteurBericht
kobra22
Zeearend

Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   ma dec 20, 2010 7:22 pm

erikroels schreef:
zojuist digitaal 'marternieuws' ontvangen van INBO : http://www.inbo.be/docupload/4483.pdf

Interessante lectuur, inclusief de vondst van Helga en de foto's van Erik.

Wel grappig is die tekst over de fotoval - "gefotografeerde soorten in het Munsterbos: steenmarter, mens, bosuil."
En de foto van die "mens" wordt dan ook nog in de nieuwsbrief geplaatst.
Je zal daar maar eens toevallig in dat bos lopen 's nachts en betrapt worden door een fotoval affraid
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://www.birdpex.be
kobra22
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   za jan 01, 2011 5:20 pm

Het jaar begint slecht - eerste waarneming deze morgen een dode vos op de N42 in Oosterzele.

Foto: Jeroen Bracke

Terug naar boven Go down
kobra22
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   ma jan 03, 2011 2:25 pm

In alle binnen- en buitenlandse kranten vandaag: een veearts heeft in Engeland de grootste vos van het land gevangen.
Daar mogen die beestjes blijkbaar onbeperkt met een val gevangen worden.
Vossen worden daar dikker en dikker door het voedsel dat ze in de buurt van de steden vinden.

Veel foto's op: http://www.dailymail.co.uk/news/article-1343464/Cat-killing-foot-fox-caught-vet-biggest-country.html

Terug naar boven Go down
kobra
Zeearend

Aantal berichten : 13224
Registration date : 22-10-06

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   ma feb 07, 2011 8:28 pm

Geen zoogdierenwerkgroep actief in ons afdelingsgebied ^- dat blijkt ook uit de weinige waarnemingen hier van zoogdieren op waarnemingen.be

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   do feb 17, 2011 11:58 am

Toon schreef:
Nu gaan er echter steeds meer stemmen op om de jacht op de aalscholver weer te openen, want ze zouden te veel vis wegkapen... Typisch een menselijke reactie, en vooral intriest dat er nog steeds zo wordt gedacht... Van zodra een soort het wat beter doet (cfr de vos), ziet de mens dat als een bedreiging en als concurrentie. Dat toont alleen maar aan hoe hebberig we zijn en hoe sterk vervreemd van de natuur...
Ik zie die vos zeker niet als concurrentie - ik zit met kippen en een tuin aan de rand van de meersen.
Ook bij ons vos in de buurt, maar onze kippen hebben daar voorlopig geen last van.
En als het echt nodig wordt, dan zal ik de kippen wel beter opsluiten.
Ik zou niet graag alle maïs betalen die hier te pas en te onpas rondgestrooid wordt in de meersen - die boskippen aan de maïsvoederbakken zijn inderdaad een makkelijke prooi.

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
wouter
Zeearend

Aantal berichten : 539
Leeftijd : 43
Registration date : 12-10-06

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   do feb 17, 2011 4:44 pm

Ik heb ook geen probleem met vossen, ik woon aan de meersen en heb al een paar keer vos gehoord, en éénmaal gezien bijna in onze tuin. Ik heb al 6 jaar kippen en nog nooit problemen gehad (ze zitten in een goed hokje) terwijl Reintje bij onze buur wel al heeft toegeslagen, maar daar sliepen ze gewoon onder een afdak, niet afgesloten.

mvg

Wouter
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   do feb 17, 2011 11:11 pm

Wie een vos weet zitten, laat het weten, ik probeer ze te fotograferen, wil vooral later op 't jaar de kleintjes fotograferen, en zo (hopelijk) mensen beetje vos-sympathieker maken.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   za feb 26, 2011 1:06 am

Hoorde hier net vertellen dat er de afgelopen winter aan de Wetterse kant van de meersen een Eekhoorn werd gezien.
Nochtans geen enkele waarneming van Eekhoorn in de Kalkense Meersen de laatste tien jaar.

In Serskamp zouden er de afgelopen winter in de sneeuw sporen van een Ree gezien zijn.
Het beestje zelf zou ook gezien zijn.
Men dacht eerst aan een ontsnapt exemplaar, maar de eigenaar daar had ze nog alle 11 en het beestje was anders gekleurd.
Zou er eentje van Berlare over de Schelde geraakt zijn?
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
erikroels
Zeearend

Aantal berichten : 616
Leeftijd : 76
Registration date : 05-01-07

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   za feb 26, 2011 12:45 pm

kobra schreef:
Hoorde hier net vertellen dat er de afgelopen winter aan de Wetterse kant van de meersen een Eekhoorn werd gezien.
Nochtans geen enkele waarneming van Eekhoorn in de Kalkense Meersen de laatste tien jaar.

enkele jaren geleden, nog vóór de plaatselijke websites én waarnemingen. be zagen vadim en ik vanaf het terras een rode eekhoorn in den hof aan de afgevallen (oogst)appeltjes, wél doorgegeven aan inbo...
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   zo feb 27, 2011 12:50 am

Als je de datum nog weet, dan kan je die nog altijd ingeven, Erik.
Lijkt me toch wel interessant voor de databank.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   zo feb 27, 2011 12:52 am

Kortste nacht van het Zoogdier

Op 18 juni 2011 organiseert de Zoogdierenwerkgroep van Natuurpunt naar jaarlijkse gewoonte de Kortste nacht van het Zoogdier. Dit jaar is het centrale thema 'Zoogdieren in de stad'.

Programma:

14u30: reservaatswandeling
15u - 18u:
infostand rattenbestrijding (i.s.m. RATO vzw)
infostand zoogdiervriendelijke maatregelen in huis en tuin
doorlopend voorstelling fotoreportage 'zoogdieren in de stad'
16u30: voorstelling en wandeling 'roofdieren in de stad'
18u: uitreiking prijzen fotowedstrijd
19u, 23u en 0u30: vangen van muizen en spitsmuizen
22u: vleermuiswandeling en bat-café

Fotowedstrijd

We gaan op zoek naar leuke foto's van zoogdieren die de relatie tussen mens en zoogdieren het beste weergeven. Heb jij leuke foto's van wilde zoogdiersoorten in de omgeving van mensen of verstedelijke habitats? Alle foto's, ook buiten Vlaanderen genomen, zijn zeker welkom!

Doe mee en stuur je foto's naar zwgvaplus@yahoogroups.com.

De 3 beste foto's worden de dag zelf beloond.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
wouter
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   zo feb 27, 2011 8:40 pm

In de buurt van de regio ook Everzwijn ! : in de bossen in Merelbeke !

mvg

Wouter
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   di maa 01, 2011 9:48 am

wouter schreef:
In de buurt van de regio ook Everzwijn ! : in de bossen in Merelbeke !

mvg

Wouter
Wilde zwijnen zitten overal en behoren tot de grootste trekkers van de wereld, dus vroeg of laat duikt er ook wel eentje op in onze bossen hier.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   zo maa 06, 2011 3:45 pm

Vanmorgen ging de natuurles hier door, mooi gebied, in het oprijden dooie vos gezien op de R4 Crying or Very sad , en toen we terugkwamen in Makergemstraat een springlevend hermelijntje! Is alweer het tweede exemplaar van deze mooie dieren die ik dit jaar heb gezien.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   ma mei 02, 2011 8:34 pm

Huppeldepuppeldepup... vanmorgen liep een hermelijntje vrolijk over de Menneweg, op Molenmeers kwam opeens uit het niets een ransuil (overdag) op nog geen meter van mij op een paaltje zitten, camera stond op 2 meter van mij, dus heb het niet geprobeerd om bruusk te reageren want wou die prachtige waarneming niet om zeep helpen; mijn dag kan niet meer stuk!
Verder visdiefje op molenmeers, ook kleine karekiet en zp rietzanger en sprinkhaanzanger
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   ma mei 02, 2011 8:58 pm

Dat zijn rare zoogdieren Razz

Die Ransuil-ervaring heb ik ook al gehad - soms denk je, wie is er nu de uil als hij je zo van heel dicht zit aan te staren en geen aanstalten maakt om weg te vliegen.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   do aug 04, 2011 4:40 pm

Gisteren op de R4 (richting Eeklo, afrit Melle) dode boommarter (neenee, 't was geen steenmarter) gevonden. Verkeersslachtoffer. Ik heb het kadaver naar VOC Merelbeke gebracht.

Moet een plek zijn waar veel wild oversteekt, paar maand geleden lag daar ook al vos doodgereden.
Over vos gesproken, vandaag madam kwaad op mij omdat ik haar geen vergif wou geven voor de vos die haar kiekens had doodgebeten.

Toen ik zei dat ze een nachthok voor haar dieren moest maken, zei ze dat ze dit al had, maar dat dat dit veel te veel werk was om 's nachts altijd op slot te doen. 'Tenslotte moet de gemeente ons van dit ongedierte verlossen hé, we betalen toch belasting voor iets hé' ; waren haar letterlijke woorden...
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
wouter
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   do aug 04, 2011 5:12 pm

Wes, foto ?

mvg

Wouter
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   do aug 04, 2011 7:59 pm

Sorry geen foto van genomen, kadaver naar Merelbeke gebracht die het (veronderstel ik) naar Inbo zal brengen.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

BerichtOnderwerp: Bescherming van de vos   di aug 09, 2011 7:06 am

Ik was zondag op een wandeling van natuurpunt in het Melse Kalverbos en daar ook werd gesproken over het verdelgen van de vos. Er is daar een burcht met jongen en de jagers zouden die liever kwijt dan rijk zijn.
Zou het niet boeiend zijn om eens een positieve campagne te voeren voor de bescherming van de vos en aan te tonen wat het voordeel is van dit "roofdier".
Geen welles nietes spelleke waar we weten dat de gemoederen redelijk hoog kunnen oplopen (zie UK enkele jaren geleden), maar tips bv. hoe je best het kippenhok afmaakt ter bescherming van onze sluwe vriend.
De vos is er, de mensen met kippen moeten gewoon bewust gemaakt worden dat hij er is en dat we vredig naast elkaar kunnen leven...
Zo zal hij andere ongedierte zoals ratten en muizen nemen, die de mensen ook niet graag in hun kippenhok hebben...
Altijd bereid om mee te werken.
Luc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   di aug 09, 2011 2:51 pm

Er worden geregeld campagnes gevoerd, het probleem is dat het grootste roofdier van onze planeet (allez, de meeste dan toch) hun plaats niet met andere dieren willen delen, maar mocht je ideeën hebben, wil altijd meewerken Luc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
WDDI
Kwartelkoning

Aantal berichten : 319

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   di aug 09, 2011 6:58 pm

Wes schreef:
Er worden geregeld campagnes gevoerd, het probleem is dat het grootste roofdier van onze planeet (allez, de meeste dan toch) hun plaats niet met andere dieren willen delen, maar mocht je ideeën hebben, wil altijd meewerken Luc

Van een roofdier kan je niet meer spreken hoor als je het over de mens hebt. Dat stadium hebben we al lang achter ons gelaten ... We kweken massaal dieren voor eigen consumptie, gebruiken hiervoor enorme voorraden graan en andere, van overal ter wereld, waarna we die dieren uit ons zicht en "en masse" slachten om uiteindelijk op een kartonnen schoteltje, met een propere plastic folie afgedekt, in onze koelkasten terecht te komen. We wenen tranen met tuiten als we op de televisie Afrikaantjes een dier zien bejagen, doden en slachten, ... en we doneren geld om de hongersnood de wereld uit te helpen als we beelden zien van diezelfde Afrikaanse kindjes met een dik buikje, maar een uurtje later eten we schaamteloos een steak van 250gr. De mens wil zijn plaats niet meer delen met andere dieren, ... net zomin als met haar eigen soort !
Groeten,

Dimi

Laatst aangepast door Dimi op wo aug 10, 2011 8:22 am; in totaal 3 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   wo aug 10, 2011 7:41 am

Volledig akkoord Dimi, maar aan de toestanden zoals in Somalië is weinig van op afstand te doen. Er zit daar struktureel iets niet juist en dat is met een donatie alleen niet op te lossen. Ge moet zo ver niet gaan. Wat ik nu hoor van mijn Engelse collega's tart ook alle verbeelding. Gewoon te gek om los te lopen.
Maar om terug te komen naar het andere "dierenrijk", vind ik dat we al moeten beginnen op dat niveau. De reden waarom ik zo graag vogeltjes, insekten, vlinders, dieren in het algemeen kijk en "schiet" met mijnen kodak is ook dat ik ze wil respecteren in hun omgeving. (en niet vernietigen met vergif of door erop te schieten) Daarom een beetje mijn oproep voor de bescherming van de vos. Als we allemaal voor ons eigen deur beginnen te vegen, is dit al een eerste stap... Een ideetje is dat we eens met de forumgebruikers samen komen, niet alleen om elkaar eens live te ontmoeten, maar om eens verschillende initiatieven te bespreken. Is dat al gebeurd in het verleden? Ik zit nu al een tijdje op dit boeiende forum, maar zou graag eens "chatten" in persoon met de gebruikers...
Luc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Toon
Zeearend

Aantal berichten : 820
Registration date : 16-11-07

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   wo aug 10, 2011 12:18 pm

Lucgast schreef:
Ik was zondag op een wandeling van natuurpunt in het Melse Kalverbos en daar ook werd gesproken over het verdelgen van de vos. Er is daar een burcht met jongen en de jagers zouden die liever kwijt dan rijk zijn.
Zou het niet boeiend zijn om eens een positieve campagne te voeren voor de bescherming van de vos en aan te tonen wat het voordeel is van dit "roofdier".
Geen welles nietes spelleke waar we weten dat de gemoederen redelijk hoog kunnen oplopen (zie UK enkele jaren geleden), maar tips bv. hoe je best het kippenhok afmaakt ter bescherming van onze sluwe vriend.
De vos is er, de mensen met kippen moeten gewoon bewust gemaakt worden dat hij er is en dat we vredig naast elkaar kunnen leven...
Zo zal hij andere ongedierte zoals ratten en muizen nemen, die de mensen ook niet graag in hun kippenhok hebben...
Altijd bereid om mee te werken.
Luc

Dag Luc,

Natuurpunt en Vogelbescherming hebben afgelopen voorjaar zo'n positieve campagne gevoerd hoor, onder de titel 'Slimmer dan de vos'. Heel wat gemeenten hebben hierover zelfs gecommuniceerd via hun gemeentelijke infobladen en nieuwsbrieven. Er is ook flink wat persaandacht geweest, maar dan krijg je natuurlijk altijd tegencampagnes van de jagerslobby die met halve waarheden en cowboyverhalen komt aanzetten om hun zogenaamd 'nut' te bewijzen (lees: om gewoon verder te kunnen schieten).

http://www.natuurpunt.be/nl/biodiversiteit_967.aspx

Als je op google 'slimmer dan de vos' intypt zie je dat er heel wat links bij staan naar gemeentelijke websites. De campagne heeft dus wel degelijk goed gewerkt. Maar voor een echte kentering in het denken van de mensen over de vos, is het wellicht nog veel te vroeg. De wilde verhalen van de jagerslobby zijn nu eenmaal sensationeel en worden bijgevolg gretig opgepikt.
Gelukkig hebben wij hier een reporter in onze rangen die het verhaal mét de juiste nuances brengt en het opneemt voor de vos en andere dieren. cheers

Groeten, Toon.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   wo aug 10, 2011 4:16 pm

Dimi schreef:

Van een roofdier kan je niet meer spreken hoor als je het over de mens hebt. Dat stadium hebben we al lang achter ons gelaten ... We kweken massaal dieren voor eigen consumptie, gebruiken hiervoor enorme voorraden graan en andere, van overal ter wereld, waarna we die dieren uit ons zicht en "en masse" slachten om uiteindelijk op een kartonnen schoteltje, met een propere plastic folie afgedekt, in onze koelkasten terecht te komen. We wenen tranen met tuiten als we op de televisie Afrikaantjes een dier zien bejagen, doden en slachten, ... en we doneren geld om de hongersnood de wereld uit te helpen als we beelden zien van diezelfde Afrikaanse kindjes met een dik buikje, maar een uurtje later eten we schaamteloos een steak van 250gr. De mens wil zijn plaats niet meer delen met andere dieren, ... net zomin als met haar eigen soort !
Groeten,

Dimi

Je hebt gelijk Dimi, bedoelde eigenlijk 'Aaseters' Wink

Luc, als je sticker moet hebben 'Vriend van de vos' voor op de wagen, heb er hier liggen. 't is niet veel maar t' is wel een begin.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Zoogdieren in de KM   

Terug naar boven Go down

Zoogdieren in de KM
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 2 van 14Ga naar pagina : Vorige  1, 2, 3 ... 8 ... 14  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense meersenforum :: Andere natuurwaarnemingen-
Ga naar: