Kalkense meersenforum

Natuurpunt Scheldeland

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  Inloggen  

Deel | 

Vliegen en muggen

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : Vorige  1 ... 5, 6, 7 ... 16 ... 26  Volgende
AuteurBericht
kobra
Zeearend

Aantal berichten : 13716
Registration date : 22-10-06

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   do jun 28, 2012 10:48 pm

Lucgast schreef:
Den Pjotr heeft ook een naam met mailadres doorgegeven en deze heeft verschillende langpoten goedgekeurd:
"Voor verdere determinatie tot op de soort zou je je kunnen wenden tot Kris Peeters in België (peeters.heyrman@scarlet.be)."
Luc
Klopt Luc - ik krijg telkens reacties van Kris op mijn waarnemingen van Langpootmuggen.
Hij is ook de man van de tabellen.

En hier de link naar het natuurbericht over de langpootmuggen (met daarop een link naar het adres waar je de tabel kan aanvragen):
http://www.natuurbericht.be/?id=8429
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Toon
Zeearend

Aantal berichten : 821
Registration date : 16-11-07

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   do jun 28, 2012 11:07 pm

Lucgast schreef:
Den Pjotr heeft ook een naam met mailadres doorgegeven en deze heeft verschillende langpoten goedgekeurd:
"Voor verdere determinatie tot op de soort zou je je kunnen wenden tot Kris Peeters in België (peeters.heyrman@scarlet.be)."
Luc

Toch straf dat onze minister-president daar allemaal tijd voor heeft... tongue
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

Aantal berichten : 2084
Registration date : 09-01-11

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   za jun 30, 2012 3:11 pm

En nog een nieuwe vlieg voor ons gebied die ik op een drafje getrokken heb: Chrysopilus cristatus. cheers
Een vlieg uit de familie van de snavelvliegen. (broertje van de Snipvlieg die hiervoor ook beschreven werd)
Toch niet simpel al die vliegen.
Maar toch zijn sommige typische kenmerken die ons op weg kunnen helpen...
Bij deze zijn het de conische vorm van het lijf en de driehoekige vleugels met vlekken die verraden dat deze in de familie van de snavelvliegen zit.
Uiteindelijk is het Thijs De Graaf (van de gelijknamige insectenwebsite) die de juiste tip gegeven heeft.
Ook niet gemakkelijk om het geslacht te bepalen. Dit is een mannelijk exemplaar. En de vrouwelijke zie er behoorlijk anders uit...
Terug bijgeleerd!!! study
Luc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   za jun 30, 2012 9:10 pm

En nog een nieuwe soort voor ons gebied: de gewone viltvlieg (Thereva Nobilitata)
Een beetje literatuur over deze vlieg...
Over deze familie is nog niet zoveel bekend. Het zijn kleinere vliegen met een langgerekt, spits toelopend achterlijf. De hele vlieg is dicht bezet met tamelijk korte haren, zodat de dieren een 'viltige' indruk maken, vandaar de naam. Wereldwijd zijn zo'n 3000 soorten bekend, maar er zijn er waarschijnlijk veel meer. De volwassen dieren zijn vaak moeilijk te vinden, omdat ze zich in bijvoorbeeld dichte struiken ophouden, waar ze op andere insecten jagen, ongeveer op dezelfde wijze als de roofvliegen en de dansvliegen. Slechts enkele komen wel eens op bloemen in de tuin zitten, zoals de tamelijk grote gewone viltvlieg hieronder. De larven zien er langgerekt en een beetje wormachtig uit. Het zijn alleseters die te vinden zijn in de strooisellaag in het bos of onder struiken. De gewone viltvlieg komt bijna overal voor en is in de Benelux zeker niet zeldzaam.
Luc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   za jun 30, 2012 11:06 pm

En om de avond af te sluiten, terug een nieuweling tussen de vliegen rondom ons: Grote kommazweefviieg (Eupeodes luniger)
Kan verward worden met de Gele kommazwever (Rug is meer groenglanzend en strepen lopen soms door) en Terarasjeszwever (Gele strepen lopen door naar de onderzijde) scratch
Ge moet er maar op letten: de gele komma's van deze lopen niet door naar het onderlichaam, wat met meest kenmerkende is voor deze zweefvlieg om te determineren... cheers
Luc

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   zo jul 01, 2012 9:10 am

Toon schreef:
Lucgast schreef:
Luc

Kris Peeters (niet de Vlaamse Minister President) heeft ondertussen een mail gestuurd ter bevestiging van deze glansmug en ook goedgekeurd op waarnemigen.be...
Ga inderdaad wat meer Langpoten opzoeken en op waarnemigen zetten.
Nu ik naar mijn foto's kijk die ik nog niet heb ingegeven, zitten er wel nog een hoopje bij zonder naam... scratch
In totaal zijn er wereldwijd 1277 soorten bekend, maar ze zijn op zoek hoeveel soorten er hier in België rondfladderen.
Waarnemigen geeft inderdaad deze wetenschappers een schat van informatie om hun onderzoeken te doen. study
Luc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   zo jul 01, 2012 12:10 pm

Lucgast schreef:
En om de avond af te sluiten, terug een nieuweling tussen de vliegen rondom ons: Grote kommazweefviieg (Eupeodes luniger)
Kan verward worden met de Gele kommazwever (Rug is meer groenglanzend en strepen lopen soms door) en Terarasjeszwever (Gele strepen lopen door naar de onderzijde) scratch
Ge moet er maar op letten: de gele komma's van deze lopen niet door naar het onderlichaam, wat met meest kenmerkende is voor deze zweefvlieg om te determineren... cheers
Luc
Niet te geloven dat je hier nog al die nieuwe soorten zweefvliegen vindt, Luc cheers
Dat was één van de groepen waar ik bij de insecten enkele jaren geleden mee begonnen ben, maar wist niet dat er zoveel waren die nog op foto konden gedetermineerd waren.
Vooral bedankt voor de uitleg om deze drie uit elkaar te houden, want daar heb ik nog totaal geen zicht op.
Op die manier zal ik misschien nog enkel van mijn oude waarnemingen op naam kunnen brengen.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   zo jul 01, 2012 12:13 pm

Lucgast schreef:
Toon schreef:
Lucgast schreef:
Luc

Kris Peeters (niet de Vlaamse Minister President) heeft ondertussen een mail gestuurd ter bevestiging van deze glansmug en ook goedgekeurd op waarnemigen.be...
Ga inderdaad wat meer Langpoten opzoeken en op waarnemigen zetten.
Nu ik naar mijn foto's kijk die ik nog niet heb ingegeven, zitten er wel nog een hoopje bij zonder naam... scratch
In totaal zijn er wereldwijd 1277 soorten bekend, maar ze zijn op zoek hoeveel soorten er hier in België rondfladderen.
Waarnemigen geeft inderdaad deze wetenschappers een schat van informatie om hun onderzoeken te doen. study
Luc
Ben nu ook met oude foto's bezig en dat geeft inderdaad nog enkele nieuwe soorten, want ondertussen hebben we hier toch al wat kennis opgebouwd en weten we nu veel meer dan vroeger.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   ma jul 02, 2012 7:34 am

Terug een mysterie... Nu een zeer smal vliegje van ongeveer 1,5 cm groot die ook nog maar weinig gemeld is op Waarnemingen: een Leptogaster uit de familie van de roofvliegen...
Er staan 3 soorten in waarnemigen, maar de onderstaande foto is geen van de 3...
Dus heeft Joris Menten de familie Spec. toegevoegd op waarnemigen en we zijn nu op zoek welke soort dit zou kunnen zijn...
Ook nog niet gespot in ons "ontginningsgebied"...
Luc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   wo jul 04, 2012 8:20 pm

Lucgast schreef:
Terug een mysterie... Nu een zeer smal vliegje van ongeveer 1,5 cm groot die ook nog maar weinig gemeld is op Waarnemingen: een Leptogaster uit de familie van de roofvliegen...
Er staan 3 soorten in waarnemigen, maar de onderstaande foto is geen van de 3...
Dus heeft Joris Menten de familie Spec. toegevoegd op waarnemigen en we zijn nu op zoek welke soort dit zou kunnen zijn...
Ook nog niet gespot in ons "ontginningsgebied"...
Luc
Raar beest, zo met die korte vleugels.
Al gevonden wie van de drie?
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   wo jul 04, 2012 8:28 pm

Bij de langpootmuggen kan er nog altijd een nieuwtje bij - deze werd ook nog nooit eerder waargenomen in ons afdelingsgebied, laat staan in Overmere (maar is wel geen vogel Wink en er staan nog maar een tiental waarnemingen van deze soort op waarnemingen.be: de Dictenidia bimaculata.

Is nochtans een opvallende soort zo met die rosse bandering op het achterlijf en de enige van zijn familie die hier voorkomt.

Ook eentje die we gezien hebben op de wandeling met de PWG aan het Donkmeer.

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   wo jul 04, 2012 9:03 pm

De muggen waren agressief op de wandeling met de PWG - sta hier nog altijd met serieus wat beten op mijn armen.

Deze mug zou wel eens een van de daders kunnen zijn Evil or Very Mad

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   wo jul 04, 2012 9:34 pm

Zal bij Leptogaster Spec. blijven.
Goede les hier.
We hadden eigelijk een zijzicht nodig om duidelijk te kunnen determineren, maar spijtig heb ik alleen foto's vanop de rug genomen.
Dus als we even kunnen moeten we foto's trekken in verschillende posities.
Probleem is dat die beestjes niet altijd blijven zitten zoals we willen... bounce
Prachtige langpoot trouwens Kobra...
Luc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   wo jul 04, 2012 10:09 pm

kobra schreef:
Bij de langpootmuggen kan er nog altijd een nieuwtje bij - deze werd ook nog nooit eerder waargenomen in ons afdelingsgebied, laat staan in Overmere (maar is wel geen vogel Wink en er staan nog maar een tiental waarnemingen van deze soort op waarnemingen.be: de Dictenidia bimaculata.

Kobra, ik denk dat we regelmatig dezelfde soorten tegen komen. Very Happy
Dit is het mannelijk exemplaar van de prachtige dame die jij getrokken hebt.
Toch een serieus verschil tussen beide geslachten en vooral herkenbaar aan zijn waaiervormige voelsprieten...
Foto niet de scherpste omdat mijn zoon weigert met statief te trekken... Evil or Very Mad
Meest info van de langpoten vind ik op Pjotr Oosterbroek's website: http://ip30.eti.uva.nl/ccw/detail.php
Zeer uitgebreid maar ik begin er toch mijne weg terug te vinden.
Advanced search per familie, België invoeren, alle images en dan de fotokes maar aflopen...
Website wordt bijna dagelijks aangevuld = prachtig!
Luc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   do jul 05, 2012 12:34 am

Schitterend Luc cheers

Scheldeland wordt hier binnenkort nog uitgeroepen tot het soortenrijkste gebied van Vlaanderen - toch wat Langpootmuggen betreft Wink

En bedankt voor die tip naar de website, want die van Pjotr heb ik nog niet gebruikt.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   do jul 05, 2012 7:56 am

Allé, we gaan moeten opletten als we deze ziekteverspreiders zien... affraid
Gelukkig zijn de ziektes nog niet op deze muggen aanwezig...
Luc
http://www.nieuwsblad.be/article/detail.aspx?articleid=DMF20120704_00211367
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   do jul 05, 2012 8:22 am

De laatste dagen heb ik enkele keer de geelbaardroofvlieg gespot.
Gisteren heb ik een andere roofvlieg (Machimus atricapillus vermoedelijk) gezien die er zeer goed op gelijkt, maar toch niet helemaal...
Bruiner rugstuk en blekere poten op het einde zijn de voornaamste verschillen...
En dat maakt het net zo boeiend.
Ik zie ook dat Kobra deze vorig jaar ook gespot heeft, maar op onzeker gezet heeft omdat Reinoud, de Nederlandse expert, de poten niet zag om exact te determineren... http://waarnemingen.be/waarneming/view/56313485
Ik heb anderzijds een Duitse webstite ontdekt met niet minder dan 84 soorten van deze roofvliegen die in Duitsland voorkomen. drunken
En eerlijk gezegd, nu ken ik meer en meer het verschil tussen een expert en een amateur...
We kunnen een gokje doen en beginnen beter en beter de families te kennen, maar die mannen hebben toch steeds het laatste woord!
Luc

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   do jul 05, 2012 12:34 pm

Jawaddedadde, we moeten toch uitgeroepen worden als de streek met de meest gerapporteerde langpoten. cheers
Kris Peeters (niet Vlaamse Minister-president) gaf aan dat de Nephrotoma quadristriata nog maar zelden gezien is: 4x op waarnemingen (waarvan 3x door de meester himself) en nu de eerste keer met bewijsfoto in Vlaanderen... (zie commentaar bij
mIjn waarneming)
http://waarnemingen.be/waarneming/view/69286916
Hierbij de foto, maar ik was mij daarvan absoluut niet van bewust...
Dus goede raad: wat je ook ziet fladderen, trek er een foto van, je weet maar nooit... Een langpoot is niet altijd zomaar een langpoot!
Luc

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   vr jul 06, 2012 1:16 am

cheers cheers
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   vr jul 06, 2012 1:17 am

kobra schreef:

Is nochtans een opvallende soort zo met die rosse bandering op het achterlijf en de enige van zijn familie die hier voorkomt.

Ook eentje die we gezien hebben op de wandeling met de PWG aan het Donkmeer.

Administrator Kris Peeters heeft er nog een opmerking aan toegevoegd voor hen die ook op zoek willen gaan naar deze soort:

De larven zitten in rottend hout. Zou dus in andere oudere bosbestanden kunnen voorkomen in het gebied.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Sdry
Watersnip

Aantal berichten : 194
Leeftijd : 31
Registration date : 29-03-07

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   vr jul 06, 2012 8:13 pm

Goed bezig mannen, goed bezig !
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   vr jul 06, 2012 9:30 pm

Ja, dat gaat hier goed vooruit met die Langpoten.
En heb er net weer eentje gefotografeerd die in huis gesukkeld was.
Toch niet makkelijk om dat met die website die Luc doorgaf te determineren - véél te vél soorten scratch
Zal hem toch maar gewoon posten, denk ik, en wachten op reactie van Kris.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   wo jul 11, 2012 7:44 am

Jawadde mijn jongene... Wat een interessante discussie.
Ik heb recent een gaasvlieg als goudoogje op waarnemingen gezet.
Maar Koen Lock gaf een opmerking dat dit toch iets anders was als je al alleen naar de antennes kijkt.
http://waarnemingen.be/waarneming/view/69417174
Bon, "even naar Apeldoorn bellen" en op het Nederlandse forum zetten en blijkt dat dit toch niet zo evident is om deze vlieg te determineren:
http://forum.waarneming.nl/smf/index.php?topic=193407.0;topicseen
Dus het zou kunnen dat dit een Chrysopa phyllochroma is, maar de tip is toch om deze op onzeker te zetten...
Amai, begin dat eens allemaal te kennen... study
Luc
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Lucgast
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   vr jul 13, 2012 6:05 am

Raar vliegje, nog niet op naam gebracht...
Ongeveer 3mm groot
Dacht eerst dat het een kevertje was door zijn bolvormig uitzicht, maar het is weldegelijk een vliegje.
Iemand enig idee wat dit zou kunnen zijn...? scratch
Luc

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   vr jul 13, 2012 10:21 am

Bij de kleintjes heb ik mij voorlopig beperkt tot de boorvliegen en de wenkvliegen - dat zijn er al heel wat (en bij wenkvliegen geraak ik zelfs niet verder dan wenkvlieg spec.).
Je zal dus inderdaad de Hollandse hulplijn moeten inschakelen...
Groeten,
kobra

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Vliegen en muggen   

Terug naar boven Go down

Vliegen en muggen
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 6 van 26Ga naar pagina : Vorige  1 ... 5, 6, 7 ... 16 ... 26  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense meersenforum :: Andere natuurwaarnemingen-