Kalkense meersenforum

Natuurpunt Scheldeland

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  Inloggen  

Deel | 

Beheerswerken

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
kobra22
Zeearend

Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

BerichtOnderwerp: Beheerswerken   wo jul 21, 2010 9:15 pm

Een stuk van de Oude Schelde (met vooral distel en brandnetel) werd gemaaid.
Dat geeft al direct een ander zicht op het daar aanwezige dierenleven.

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://www.birdpex.be
kobra22
Zeearend

Aantal berichten : 2764
Registration date : 11-09-07

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   wo jul 21, 2010 9:18 pm

Eén enkele schermbloemige die is blijven staan barst dan ook van de insecten (vooral rode soldaatjes die je nu massaal in de KM zla terugvinden).

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://www.birdpex.be
erikroels
Zeearend

Aantal berichten : 616
Leeftijd : 76
Registration date : 05-01-07

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   wo okt 05, 2011 8:47 am

http://www.sigmaplan.be/index.php?mact=Search%2Ccntnt01%2Cdosearch%2C0&cntnt01returnid=34&cntnt01searchinput=kalkense+meersen
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Toon
Zeearend

Aantal berichten : 815
Registration date : 16-11-07

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   ma okt 24, 2011 12:48 pm

Goed nieuws: op de terreinvergadering van onze beheerwerkgroep van afgelopen zaterdag hebben we besloten dat we in november een mooie houtkant zullen aanplanten langs de linkerkant van het doodlopend weggetje dat vertrekt naast het pompgemaal. Ook zullen we de gaten in de houtkant op 'De Pruimelaar' (wegel naar De Pleite) opvullen. De exotische acacia's op De Pleite zullen verwijderd worden.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
erikroels
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   ma okt 24, 2011 5:04 pm

Toon schreef:
Goed nieuws: op de terreinvergadering van onze beheerwerkgroep van afgelopen zaterdag hebben we besloten dat we in november een mooie houtkant zullen aanplanten langs de linkerkant van het doodlopend weggetje dat vertrekt naast het pompgemaal. Ook zullen we de gaten in de houtkant op 'De Pruimelaar' (wegel naar De Pleite) opvullen. De exotische acacia's op De Pleite zullen verwijderd worden.

denk dat die acasia's eigenlijk robinia's zijn, http://nl.wikipedia.org/wiki/Robinia, exoten?
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

Aantal berichten : 12345
Registration date : 22-10-06

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   ma okt 24, 2011 8:03 pm

erikroels schreef:
Toon schreef:

denk dat die acasia's eigenlijk robinia's zijn, http://nl.wikipedia.org/wiki/Robinia, exoten?
Klopt Erik - is een pseudoacacia.
Heb ze hier ook in de tuin en wil er eigenlijk vanaf, want zaait zich overal uit.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
erikroels
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   ma okt 24, 2011 9:26 pm

kobra schreef:
erikroels schreef:
Toon schreef:

Klopt Erik - is een pseudoacacia.
Heb ze hier ook in de tuin en wil er eigenlijk vanaf, want zaait zich overal uit.

het zijn mooie bomen met geurige bloemen met veel honing die veel insecten aantrekken en daarna vogels die de
peulen openen voor de zaden in de winter,

study de bladeren en bloemen zijn werkzaam tegen bloedarmoede, hoofdpijn
indigestie, maagstoornissen en zijn lever-zuiverend (uit 'Gids voor geneeskrachtige planten' uitg. Readers Digest)

standplaats: in gematigd Europa Question
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Zwammer
Zeearend

Aantal berichten : 946
Leeftijd : 65
Registration date : 19-11-07

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   di okt 25, 2011 11:11 am

erikroels schreef:
Het zijn mooie bomen met geurige bloemen met veel honing die veel insecten aantrekken en daarna vogels die de peulen openen voor de zaden in de winter,

study de bladeren en bloemen zijn werkzaam tegen bloedarmoede, hoofdpijn
indigestie, maagstoornissen en zijn lever-zuiverend (uit 'Gids voor geneeskrachtige planten' uitg. Readers Digest)

standplaats: in gematigd Europa Question
Juist, Erik. Wij (Christine en ik) vinden dat dat gekap bij NP danig op de zenuwen begint te werken. Overal kennen ze tegenwoordig niks anders meer dan kappen, kappen,... Dat ze verdorie de zaak laten uitdoven, idem met het kappen van populieren in de KM. Het is een vreemd soort arrogantie van natuurverenigingen om op termijnen van jaren te werken, terwijl de natuur het met tientallen, honderden of duizenden jaren doet.
De Valse of Witte acacia (Robinia pseudoacacia) is een prachtige boom, met een zeer typische, diep gegroefde schors ; heel gemakkelijk herkenbaar en een schuilplaats voor veel insecten. Of het een exoot is, laat ik in het midden. Hij is in ieder geval niet te vergelijken met de Amerikaanse vogelkers. Waarom iedereen daar zo op zit te hakken (woordspeling haha), begrijpen we niet goed.
Afgezien van de esthetische, ecologische en medicinale waarde (zie hierboven : Erik) : het zijn BOMEN, hé. En we kunnen er geen enkele missen om ons overaanbod aan CO2 uit de lucht te halen. Ze zouden ze beter laten staan en overgaan tot doorgedreven herbebossing.
Z.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Toon
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   di okt 25, 2011 11:32 am

Mensen, hier wil ik toch eens op reageren: men klaagt hier nu over het verwijderen van enkele robinia's (waarvoor ik zelfs nog begrip kan opbrengen), maar over het feit dat we een zeer lange houtkant gaan aanplanten met daarin vele tientallen (misschien zelfs honderden) struiken en bomen wordt met geen woord gerept. Op zondag 6 november gaan we in Serskamp wel duizend bomen aanplanten, dus kom niet zeggen dat we met Natuurpunt Scheldeland alleen maar kappen en nog eens kappen. Jullie moesten eens weten hoeveel tijd we erin hebben geïnvesteerd om de bomen in Den Blakken te redden bvb...

Bovendien hebben de vrijwilligers van onze Natuurpuntafdeling in de Meersen al vele tientallen knotwilgen en enkele houtkanten aangeplant, die we nu ook allemaal zo goed als mogelijk proberen onderhouden. Wij steken daar allemaal ontelbare uren vrije tijd in. In de Bastenakkers hebben we ook bomen aangeplant.

Wat het verwijderen van de populieren in de Meersen betreft: dat zijn keuzes die niet door Natuurpunt gemaakt zijn, maar wel door de makers van het Sigmaplan. Wij hebben er destijds zelfs voor gepleit om minstens enkele populierenbosjes te bewaren, al was het maar om vogels als buizerd en wielewaal nog een kans te geven. Men had er geen oren naar...
Wat het verwijderen van die enkele robinia's betreft: dat past in het beheerplan dat lang geleden werd opgemaakt voor het rivierduin en aan zo'n beheerplan dient men zich te houden. Zonder uitvoeren van de beheerplannen vallen de beheersubsidies weg en dan kunnen we het natuurbehoud in Vlaanderen volledig doodknijpen. We willen trouwens de aanwezige meidoorns niet verwijderen, en dus zal daar ook in de toekomst nog plaats zijn voor hoog opgaande struiken/bomen. Bovendien zullen we ter vervanging ook lijsterbes aanplanten. Op het rivierduin streven we naar een verschraling. Over de rol van robinia daarin volgende tekst:

Door zijn bodemverrijkend effect (wortelknolbacteriën: door middel van bacteriën die in symbiose met de wortels leven kan robinia stikstof uit de lucht binden en opnemen) kan Robinia de stikstofrijkdom van de bodem sterk opvoeren, wat vooral op zandige of wat voedselarmere bodems kan leiden tot een dominantie van een ruderale plantengroei.
(bron: Van Landuyt, W., Hoste, I., Vanhecke, L., Van den Bremt, P., Vercruysse, W., & De Beer, D. 2006. Atlas van de flora van Vlaanderen en het Brussels Gewest. INBO, nationale plantentuin van België & Flo.Wer.)

Bovendien zijn die robinia's wel degelijk exoten; ze werden in Europa ingevoerd vanuit Noord-Amerika.

PS Natuurpunt is op Vlaams niveau een netto bebosser, dus het is zeker niet zo dat er blind en arrogant gekapt wordt. Kappen gebeurt doorgaans alleen daar waar men zeldzamere ecosystemen wil herstellen, en dat werpt z'n vruchten af! Ik verwijs ook graag naar m'n voorwoord in de laatste Tronk. We kunnen ook de Eetgoedweide bebossen, maar dan zijn we honderden orchideeën en andere zeldzame flora en fauna kwijt. Dat is keuzes maken, en daar is ook binnen onze beheerploeg de nodige discussie over. We proberen steeds goed afgewogen keuzes te maken.

Ik vind dit dan ook fel overtrokken kritiek eerlijk gezegd...

PS2 Doorgedreven herbebossing? OK, wie heeft er een pak geld liggen en wie gaat daar betaalbare gronden voor vinden? Ik wil gerust meewerken hoor... Dát is net het echte probleem in Vlaanderen: dat er geen geschikte gronden gevonden worden om aan doorgedreven bebossing te doen. En bebossen op landbouwgronden is al bijna helemaal onmogelijk...
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Toon
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   di nov 01, 2011 1:08 pm

Geen reacties op mijn post hierboven? Ben ik te hard van leer getrokken? Alleszins niet de bedoeling; ik wou gewoon eens een en ander in perspectief plaatsen... Embarassed
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   vr nov 04, 2011 10:25 am

Zit heel wat waarheid in je uitleg Toon, en je spreekt (uiteraard) met kennis van zaken.

Toch besluipt er mij steeds in deze materies een gevoel dat de mens TE veel een gecontroleerde aanleg van natuurgebieden wil. Allez, da's mijn gedacht hé bounce

100% zeker ben je nooit als je iets wil veranderen hé, het is al goed dat we er hier over discutieren, dat wil zeggen dat we met de natuur begaan zijn. rabbit
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
erikroels
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   vr nov 04, 2011 2:55 pm

de natuur is nog altijd de beste 'beheerder' en heeft heel wat positieve verrassingen in petto waar zij gerust gelaten wordt...
wat meer over de exoot:

is genoemd naar vader en zoon Jean en Vespasien Robin, lijfartsen van koning Hendrik IV van Frankrijk, die in 1601 een robinia plantte in de tuin van het Louvre in Parijs. Dit was echter niet de eerste robinia in Europa, vermits de robinia die nu nog bij het kasteel Doorwerth (Gelderland) te bewonderen is, geplant zou zijn op 23 januari 1579, ter gelegenheid van de totstandkoming van de Unie van Utrecht.

Laatst aangepast door erikroels op vr nov 04, 2011 9:42 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
erikroels
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   vr nov 04, 2011 2:58 pm

Toon schreef:
Geen reacties op mijn post hierboven? Ben ik te hard van leer getrokken? Alleszins niet de bedoeling; ik wou gewoon eens een en ander in perspectief plaatsen... Embarassed

in een ander perspectief bedoel je toon?
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Zwammer
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   vr nov 04, 2011 5:53 pm

erikroels schreef:
de natuur is nog altijd de beste 'beheerder' en heeft heel wat positieve verrassingen in petto waar zij gerust gelaten wordt...
wat meer over de exoot:
is genoemd naar vader en zoon Jean en Vespasien Robin, lijfartsen van koning Hendrik IV van Frankrijk, die in 1601 een robinia plantte in de tuin van het Louvre in Parijs. Dit was echter niet de eerste robinia in Europa, vermits de robinia die nu nog bij het kasteel Doorwerth (Gelderland) te bewonderen is, geplant zou zijn op 23 januari 1579, ter gelegenheid van de totstandkoming van de Unie van Utrecht.
Waaaaw, meneer is op de hoogte. Very Happy
Maar ik ben het ermee eens : we zitten weeral met de discussie over "wat is een exoot ?" en dat is niet de laatste keer, vrees ik.
We hebben contacten met andere regio's en zo heeft men nabij het vliegveld van Ursel het voor mekaar gekregen (Natuurpunt!) om een echte kaalkap van Larix-percelen aan te richten ; "er moet heide komen". Dat is niet meer te verdedigen hé. De Europese Lork wordt blijkbaar als "exoot" beschouwd, al zijn er zwammen die dáár alleen onder groeien : weg met de Gele ringboleet, weg met de Holsteelboleet ! Ga maar eens kijken in het Hospiesbos naar de ringboleten onder de lorken.
Z.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Toon
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   za nov 05, 2011 12:53 pm

Mij ging het vooral om de felle kritiek dat we arrogant en blind zouden kappen (dat doet zelfs pijn om te horen), terwijl een positief woordje over de aanplant van vele honderden bomen in houtkanten in de Meersen en morgen meer dan duizend bomen in Serskamp werd weggelaten in die kritiek. Dat was het perspectief dat ik bedoelde.

En inderdaad: natuurbeheer in Vlaanderen is vaak een beetje 'tuinieren' om het oneerbiedig uit te drukken. Praktisch alle natuur in Vlaanderen is 'mensennatuur', maar dat heeft veel te maken met de héél beperkte ruimte die ons rest. Ook zit de overheid constant op onze vingers te kijken; we doen echt niet zomaar wat we willen. De natuur haar gang laten gaan is mooi als uitgangspunt en in bossen doet Natuurpunt dat ook meer en meer. Maar de natuur in Vlaanderen is niet meer wild, tot spijt van wie het benijd. Als we in het Vlaanderen van vandaag de natuur haar gang laten gaan, dan wordt alles bos. Is dat wat we willen? Weg met de diversiteit? Want vroeger konden rivieren ongehinderd de boel overstromen en hielden grote zoogdieren bepaalde delen open. Dat is er allemaal niet meer, dus moeten we nu ingrijpen. We kunnen er ook voor kiezen de Meersen te laten verbossen bvb, 't zou op den duur echt wel gebeuren bij 'niets doen'. Maar willen we dat? Stof voor eindeloze discussies en debatten...

Mijn punt was en is nog altijd: ik vind de kritiek op het kappen van enkele robinia's (wat in door de overheid goedgekeurde beheerplannen is opgenomen) totaal niet in verhouding tot alle aanplanten van inheemse bomen en struiken die we met onze Natuurpuntafdeling doen.

En over het kappen door Natuurpunt in andere regio's: daar is inderdaad soms discussie over. Toch ben ik er van overtuigd dat die beslissingen niet zomaar worden genomen. Er gaat een flink debat aan vooraf onder mensen die de situatie ter plekke goed kennen en die heus ook wel heel wat afwegingen maken vooraf. Dus zomaar die mensen bekritiseren vind ik gemakkelijk. Er zijn veel mensen bij betrokken die als vrijwilliger een enorme inspanning leveren en die dan -vaak onterecht, soms ook wel terecht- kritiek over zich heen krijgen. Maar we moeten ons gelukkig prijzen dat die mensen er zijn, anders was het met de natuur in Vlaanderen al véél slechter gesteld.

Nog een voorbeeldje: in Viroinval is 7 jaar geleden een behoorlijk stuk dennenbos gekapt door de natuurverenigingen daar, samen met de overheid. Ze hebben dat dennenbos op die 7 jaar tijd omgevormd tot één van de grootste en spectaculairste kalkgraslanden van ons land. Als botanisten daar nu gaan wandelen, zijn ze in de zevende hemel. Alléén al dat kalkgrasland zorgt er op zijn eentje voor dat bepaalde soorten insecten en planten in België kunnen overleven. Om maar te zeggen: als natuurverenigingen overgaan tot kappen, is dat bijna altijd om oorspronkelijke of waardevollere vegetatietypes meer kansen te geven. De biodiversiteit op dat kalkgrasland ligt volgens onderzoek nu al tientallen keren hoger dan in het donkere dennenbos dat er stond.

En tot slot: Natuurpunt plant meer aan dan dat ze kappen. Maar dat wordt graag vergeten...
Ieder heeft z'n mening, alleen vind ik het fijn om iets genuanceerder te debatteren over zulke zaken.

Laatst aangepast door Toon op za nov 05, 2011 1:22 pm; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Toon
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   za nov 05, 2011 12:55 pm

erikroels schreef:
Toon schreef:

in een ander perspectief bedoel je toon?

Neen, dat bedoel ik NIET... Zie mijn andere post. Met 'in perspectief' plaatsen, bedoelde ik dat m'n zich opwindt over het kappen van enkele bomen, maar ondertussen zwijgt over de vele aanplanten die we doen.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Toon
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   za nov 05, 2011 1:10 pm

Zwammer schreef:
zo heeft men nabij het vliegveld van Ursel het voor mekaar gekregen (Natuurpunt!) om een echte kaalkap van Larix-percelen aan te richten ; "er moet heide komen". Dat is niet meer te verdedigen hé. De Europese Lork wordt blijkbaar als "exoot" beschouwd, al zijn er zwammen die dáár alleen onder groeien : weg met de Gele ringboleet, weg met de Holsteelboleet !

De vraag die hier moet gesteld worden is volgens mij: zijn de enkele soorten die in een lorkenperceel leven (want eerlijk gezegd is de biodiversiteit in zo'n lorkenperceel heel laag) voldoende belangrijk om de situatie te laten wat ze is? Vroeger was dit wellicht een heidegebied met een veel hogere biodiversiteit en men wil daar nu naar terug. Dan is dat volgens mij het overwegen op z'n minst waard. Over twintig jaar zullen velen allicht zeer blij zijn met de veel gevarieerdere natuur die er voor in de plaats zal gekomen zijn. Zoals ik al zei: stof voor eindeloze debatten, maar ik ben ervan overtuigd dat de plaatselijke natuurbeheerders gekozen hebben in functie van een rijke en biodiverse natuur.

In Wetteren zal men in Den Blakken ook het bestaande zeer soortenarme bos omvormen tot een inheems en gevarieerd bomenbestand. Daarvoor zal ook gekapt moeten worden. Maar als we dat niet doen, dan blijft de biodiversiteit laag (en die is al zo dramatisch laag in Vlaanderen). Over enkele tientallen jaren zal daar een veel rijker bos aanwezig zijn, met een veel hogere biodiversiteit. Dan zullen de mensen begrijpen waarom er indertijd gekapt werd (mét heraanplant). Natuurbeheer is een zaak van tientallen jaren; onmiddellijk resultaat mag en kan niet altijd verwacht worden.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Toon
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   za nov 05, 2011 2:42 pm

erikroels schreef:

Volledig mee eens Erik, maar dat gaat alleen op in regio's waar de natuur ongestoord haar gang kan gaan en daar ook alle ruimte voor heeft. We kunnen ook 'de natuur haar gang laten gaan' en dan zitten al onze oppervlaktewateren binnen de kortste keren toe met invasieve exoten als grote waternavel en waterteunisbloem hé... Die robinia's zijn er ook niet vanzelf gekomen, maar aangeplant door mensen hoor. Ik wil maar zeggen: praktisch alle natuur die je in Vlaanderen (en zelfs bij uitbreiding West-Europa) ziet is verregaand door de mens beïnvloedt!
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Toon
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   za nov 05, 2011 3:11 pm

En nog een laatste om het af te leren: ons reservaat 'd Heide is nu een hotspot voor zeldzame amfibieën, libellen, enz... Weten jullie nog wat het vroeger was? Juist: een monotoon populierenbos... Dankzij natuurherstel en -inrichting is dit nu een parel geworden! Heeft weinig vandoen met arrogantie of blindheid, maar alles met terugkeren naar een situatie die veel waardevoller was... én die er nu dus weer is! De kamsalamander stond op het punt uit te sterven, en heeft nu weer alle kansen... en met hem vele andere soorten.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   za nov 05, 2011 7:21 pm

Dat laatste is zeker ook waar Toon, dat gebied is een voorbeeld van 'hoe verstandig omgaan met onze omgeving'. Getuige zijn de vele diertjes die ik er deze zomer heb mogen zien (voor planten zal dit ook wel zo zijn, maar daar heb ik niet zo'n verstand van)

In elk geval, we gaan weten waarover gebabbeld op den boot volgende week (als er zich niet te veel Jan-van-Genten aandienen hé) Wink
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Peter Claus
Admin

Aantal berichten : 298
Registration date : 11-10-06

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   ma nov 07, 2011 10:27 pm

Lang geleden dat ik hier nog eens langs kwam!

Natuurbeheer is doorgaans het maken van moeilijke keuzes. En iedereen weet: kiezen is verliezen. Ontegensprekelijk hebben de robinias als 'hoogstam' een ecologische waarde, net als hetgeen wat in de plaats zal komen, nl. een meidoornhoutkant.

De pleite was ruim 20 jaar geleden nog een monotoon populierenbos. Dit heeft plaats gemaakt voor een 'struisgrasland' in ontwikkeling (Europees beschermd habitat omwille van zijn zeldzaamheid) met muizenstaartje, zandblauwtje en kromhals.

Los van de bovenstaande discussie vind ik het als natuurbeschermer belangrijk dat in ons land bomen worden gekapt. Voor iedere boom die ons in land wordt gekapt en waarbij het hout een economische bestemming heeft, hoeft er geen boom in veel waardevollere en belangrijkere bossen te worden gekapt in Finland, Polen, Rusland of Congo. Zo is lariks een goed alternatief voor tropisch hardhout.

Bosbouw in Vlaanderen beschermt op deze manier ook bossen elders in de wereld. Vandaar dat Natuurpunt (vnl. in de Kempen) er voor kiest pas dennenbossen te kappen wanneer de bomen economisch kaprijp zijn.

Het is altijd onze bedoeling geweest om ook de robinia's te verwijderen wanneer ze kaprijp zijn en ze te vervangen door een houtkant met streekeigen heesters.

Alle onze beheerkeuzes worden gemaakt in onze Werkgroep Beheer, een groep van betrokken NP'ers die met zorg het beheer van onze reservaten tegen het licht houden. Ik nodig geïnteresseerden graag uit op de volgende bijeenkomst!

Ook op de werkdagen die frequent doorgaan in onze reservaten is iedereen die zich betrokken voelt bij de Kalkense meersen meer dan welkom!

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken http://www.kalkensemeersen.be
kobra
Zeearend

Aantal berichten : 12345
Registration date : 22-10-06

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   ma nov 07, 2011 11:53 pm

Toon schreef:
Blijkbaar heb ik wat gemist de afgelopen week Wink

Zeker niet te hard van leer getrokken, Toon.
Wel heel wat leesvoer en stof tot nadenken.

Je kan dit ook in een ander perspectief plaatsen - je eigen tuinreservaat!
Als ik die Robinia pseudoacacia hier in de tuin zou verwijderen, zeg wel "zou" verwijderen, dan komt daar zeker iets in de plaats om de biodiversiteit te verhogen.
En dat er hier het een en ander te zien is in de tuin, dat bevestigen de waarnemingen van het laatste jaar.
Maar het kan altijd beter, zoals al die tips die ze het afgelopen jaar gaven in Vroege Vogels (zondagmorgen op de Nederlandse radio en dinsdagavond op de Nederlandse TV) en die nog te vinden zijn op www.tuinreservaten.nl
Als je al die kleine tuinreservaten verbindt, dan krijg je ook een structuur van elementen waar het goed vertoeven is voor alles wat leeft - misschien de mooiste natuurervaring van het afgelopen jaar was het bezoek van twee pestvogels (om nog te zwijgen van de meer dan 150 nachtvlinders die hier het afgelopen jaar te zien waren).
Die tuinreservaten zullen als verbindingselementen meer en meer nodig zijn in de toekomst.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Zwammer
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   di nov 08, 2011 12:25 pm

kobra schreef:
Toon schreef:
Blijkbaar heb ik wat gemist de afgelopen week Wink
Zeker niet te hard van leer getrokken, Toon.
Wel heel wat leesvoer en stof tot nadenken.
Ja, je hebt veel gemist ; het ging er hier exotisch warm aan toe, beetje bitsig. Maar dat was niet de bedoeling, zeker ?. Men moet gewoon beseffen dat niet alle neuzen perfect in dezelfde richting staan in het natuurbeschermingswereldje. Het wederzijds respect blijft daarom wel overeind. Very Happy En discussiëren is gezond.

kobra schreef:
Als je al die kleine tuinreservaten verbindt, dan krijg je ook een structuur van elementen waar het goed vertoeven is voor alles wat leeft - misschien de mooiste natuurervaring van het afgelopen jaar was het bezoek van twee pestvogels (om nog te zwijgen van de meer dan 150 nachtvlinders die hier het afgelopen jaar te zien waren).
Die tuinreservaten zullen als verbindingselementen meer en meer nodig zijn in de toekomst.
Inderdaad, de private tuinen worden serieus onderschat. Als je ze allemaal bij mekaar telt, krijg je een VEEL grotere oppervlakte dan die van de reservaten. Alleen twijfel ik aan die verbindingselementen. Wij zitten als een oase tussen buren met ecologische woestijnen.
Z.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Toon
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   di nov 08, 2011 5:51 pm

Zwammer schreef:
Het wederzijds respect blijft daarom wel overeind. Very Happy En discussiëren is gezond.

Dat is twee keer waar Zwammer!
Ik wou van mijn kant alleen duidelijk maken dat we niet blind en arrogant kappen, want dat vond ik wel straffe uitspraken. Anderzijds heb ik veel respect voor mensen die niet onmiddelijk akkoord zijn met het kappen van die robinia's bvb. Maar wees gerust: wij hebben ook een hart voor bomen hoor! Zondag en maandag zijn er bvb (mede door Natuurpunt Scheldeland) 2000 aangeplant in Serskamp! cheers
En op de Dag van de Natuur planten we een lange houtkant aan langs het betonbaantje achter het pompgemaal... cheers cheers
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
erikroels
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   ma nov 28, 2011 10:04 pm

Dag, ben deze namiddag na lange tijd nog eens naar 'Maudens bos' gaan wandelen, nu de vegetatie het toelaat want daar aan de oude schelde is het in de zomer niet te doen, het was al enkele jaren geleden dat ik daar geweest ben, ik heb daar nog het bosje helpen planten, met velen waren we, honderden wilg en els hebben we daar geplant, met nogal wat belangstelling want met interview voor de radio!

Ik ben daar nadien tijdens wandelingen regelmatig gaan zien en heb het bosje mooi zien opgroeien, maar nu was het lang geleden.

Groot is mijn verbazing om daar slechts nog een tiental boompjes te zien waar er een paar honderd geplant waren, alles staat in riet en brandnetel, met sporen van een voertuig kriskras er doorheen...

mss weet iemand hoe dat zo gekomen is, ik ben nieuwsgierig...

Groeten, Erik

Laatst aangepast door erikroels op ma nov 28, 2011 10:38 pm; in totaal 2 keer bewerkt
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Beheerswerken   

Terug naar boven Go down

Beheerswerken
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende

Permissies van dit forum:Je mag geen reacties plaatsen in dit subforum
Kalkense meersenforum :: Natuurbeheer in de Kalkense meersen-
Ga naar: