Kalkense meersenforum

Natuurpunt Scheldeland

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  Inloggen  

Deel | 

Je eigen tuinreservaat

Vorige onderwerp Volgende onderwerp Go down 
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
kobra
Zeearend

Aantal berichten : 12369
Registration date : 22-10-06

BerichtOnderwerp: Je eigen tuinreservaat   wo maa 09, 2011 2:59 pm

Een nieuwe rubriek in "Dieren in nesten" op één: bouw samen met Chris Dusauchoit aan nieuw natuurgebied - UW EIGEN TUIN Exclamation

Het eerste filmpje afgelopen zaterdag ging over de bij - tijd voor actie!
Je kan o.a. een bloemenweide aanleggen, gaatjes boren voor solitaire bijen of meteen een volledig bijenhotel bouwen.

http://www.een.be/programmas/dieren-in-nesten/bouw-mee-aan-natuurgebied

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   wo maa 09, 2011 7:45 pm

Mag niet van mijn vriendin Neutral . Geen opmerkingen over 'Brantano' aub Wink
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   vr sep 16, 2011 8:43 pm

Nog plaats voor een boompje?

Natuurpunt biedt je in samenwerking met Regionale Landschappen, gemeenten en andere verenigingen de mogelijkheid om op vele plaatsen in Vlaanderen streekeigen bomen en struiken aan te kopen. Hagen, houtkanten en bomenrijen geven structuur aan het landschap en de tuin. Bovendien worden meer diersoorten door deze struiken en bomen aangetrokken, omdat ze vaak als ‘verbindingsweg' worden gebruikt. Het gebruik van streekeigen soorten vergroot op die manier de natuurwaarde van je tuin. De waarde van het landschap zal zowel voor plant en dier als voor de wandelaar verhogen.

Streekeigen bomen en struiken hebben als groot voordeel dat ze beter aangepast zijn aan de bodem en het klimaat van de streek. Er is in elke streek een ruime keuze voor hagen, houtkanten, fruitbomen, bessenstruiken, enz. De opbrengst van de acties gaat naar de aankoop van waardevolle natuurgebieden in jouw buurt.

Momenteel geen actie in Wetteren, maar wel in de buurt (bvb. afhalen in Zottegem).
Meer informatie op: http://www.natuurpunt.be/nl/vereniging/campagnes-en-acties/behaag-natuurlijk_627.aspx
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   wo jan 04, 2012 10:38 pm

Aan het Donkmeer in Overmere komt er een Vlindertuin - zoiets kan je ook perfect in je eigen tuin inrichten door het zaaien van de juiste planten.

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   do jan 05, 2012 12:15 am

Dacht er ook eens aan te beginnen, maar ga het wijselijk laten want ons Bubbels (ons kat) is verlekkerd op koolwitjes....
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   do jan 05, 2012 12:26 am

Wes schreef:
Dacht er ook eens aan te beginnen, maar ga het wijselijk laten want ons Bubbels (ons kat) is verlekkerd op koolwitjes....
Het is toch niet omdat je kat verlekkerd is op een vlindertje dat je geen wilde bloemen of vlindervriendelijke struiken kan aanplanten.
Hier loopt het ook vol katten van de buren (want die hebben ook honden, dus kunnen hun eigen katten niet bij zich houden), maar dat zal me niet beletten om de tuin vlindervriendelijk te maken.
En die bloemen zijn ook o zo belangrijk voor de bijen.
En de bijen zijn o zo belangrijk voor ons dagelijks voedsel (als we zo af en toe wat verse dingen op ons bord willen).

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   do jan 05, 2012 12:32 am

Ik weet het, maar als ik meer vlinders aantrek in de tuin wordt het hier een kerkhof... dan is de keuze vlug gemaakt voor mij
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   do jan 05, 2012 12:44 am

Wes schreef:
Ik weet het, maar als ik meer vlinders aantrek in de tuin wordt het hier een kerkhof... dan is de keuze vlug gemaakt voor mij
In Engeland heeft men al heel wat studies verricht rond katten en vogels - katten zouden daar elk jaar 55 miljoen vogels vangen.
Dat zijn de prooien die thuis gebracht worden, maar er is natuurlijk niet geweten hoeveel meer ze er 's nachts vangen die niet gekend zijn.
Moet ik - omdat een kat van één van de buren ooit de nest van een Grauwe Vliegenvanger heeft uitgetrokken - nu ook zeggen dat ik dan beter géén vogels wil in de tuin, want anders wordt het hier een kerkhof?
Tuinen zijn zeer belangrijk voor bepaalde vogels, soms voor 20% van de populatie van bepaalde soorten, ook al zitten er katten in de buurt.
En wat voor vogels geldt, geldt ook voor vlinders.
Dus nog liever veel vogels (of veel vlinders) waarvan er af en toe eentje gepakt wordt door een of andere loslopende kat dan helemaal geen vogels (of vlinders).

http://www.rspb.org.uk/advice/gardening/unwantedvisitors/cats/birddeclines.aspx
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   do jan 05, 2012 1:14 pm

Je hebt gelijk Koen, maar ik ook... En alhoewel er maar een klein deeltje van de vlinders inderdaad toch zal worden gepakt (ons katten zitten 3/4den van de tijd binnen) zal ik toch geen vlinders aantrekken in de tuin.

Moest ik dat wel doen zie ik dit als een ernstige verstoring door (letterlijk) de kat bij de melk te zetten. Vogels worden in de winter geholpen door vetbolletjes zo hoog mogelijk in de struiken te plaatsen, maar vlinders; ik geef de voorkeur aan om ze een eerlijke kans te geven...
Als ik ooit de kans heb om deze diertjes te helpen zonder dat ze al te veel risico lopen, zal ik dat niet nalaten, maar voorlopig blijft de situatie zoals ze is.... en mijn kat wegdoen is geen optie Wink
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   do jan 05, 2012 1:39 pm

Wes schreef:
Je hebt gelijk Koen, maar ik ook... En alhoewel er maar een klein deeltje van de vlinders inderdaad toch zal worden gepakt (ons katten zitten 3/4den van de tijd binnen) zal ik toch geen vlinders aantrekken in de tuin.
Moest ik dat wel doen zie ik dit als een ernstige verstoring door (letterlijk) de kat bij de melk te zetten.
En als die "melk" bij jou niet te vinden is, dan gaan ze dat die 1/4 van de tijd (dat ze niet binnen zitten) wel in de tuin van de buren gaan halen. Moet die buur dan ook gaan vermijden dat er vlinders in zijn tuin zitten?

Wes schreef:
Vogels worden in de winter geholpen door vetbolletjes zo hoog mogelijk in de struiken te plaatsen, maar vlinders; ik geef de voorkeur aan om ze een eerlijke kans te geven...
Heel wat vogels zoals merels, (ring)mussen, turkse tortels, roodborsten, heggenmussen, vinken en kepen - komen op de grond eten, dus voor hen helpen die hoog vangende vetbollen niet.
En als de Sperwer aan de voedertafel passeert (zoals daarnet hier in de tuin), dan is ook geen enkele vogel meer veilig - dat is nu eenmaal de natuur.

Wes schreef:
Als ik ooit de kans heb om deze diertjes te helpen zonder dat ze al te veel risico lopen, zal ik dat niet nalaten, maar voorlopig blijft de situatie zoals ze is.... en mijn kat wegdoen is geen optie Wink
Hoe meer tuinen ecologisch gaan ingericht worden, hoe meer natuurlijke verbindingsstroken er zijn en hoe beter voor de natuur. Katten lopen er sowieso overal rond, dus dat is de verantwoordelijkheid van zij die katten houden dat die (letterlijk en figuurlijk) binnen de perken blijven.
En de natuur is nu eenmaal eten en gegeten worden - die uilen en roofvogels die jij fotografeert hebben ook hun dagelijkse portie nodig.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   do jan 05, 2012 1:52 pm

Allemaal juist wat je zegt (behalve van de hooggeplaatste vetbollen, komen heel wat soorten snoepen bij ons in de tuin) maar als kattenhouder heb ik dus mijn verantwoordelijkheid genomen, en plaats ik niet teveel wildbloemen in onze tuin.

En ik weet dat hoe meer tuinen er aantrekkelijk gemaakt worden voor vlinders en bijen, hoe beter, maar heb lang geleden de kosten-batenanalyse gemaakt en er vallen veel te veel slachtoffers moest ik de vlinders bij ons aantrekken.

Denk je dat ik daar nog niet over nagedacht had? Ik fotografeer heel graag dieren, zou het voor mij niet veel makkelijker zijn moest ik de tuin vol met wilde bloemen zetten, zodanig dat ik niet meer voor dag en dauw naar plekken moet gaan zoeken waar ze wel zitten, maar dat ik gewoon mijn tuintje kan instappen en ermee beginnen. Ik kan dat, in eer en geweten, niet maken. Er is wel degelijk over nagedacht.

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   do jan 05, 2012 2:08 pm

Nog een doordenkertje: waarom komen al die katten uit de buurt hier in onze tuin 's nachts vergaderen en overdag rondlopen?
Juist, omdat er in die andere tuinen niets te rapen valt.
Daar zijn in de UK ook al studies over - over mensen die stress krijgen omdat andermans katten in hun tuin komen Wink
Katten jagen nu eenmaal op alles wat beweegt, ook op insecten zoals vliegen, muggen, vlinders en motten.

En op dit moment zie ik dat de kippen ontsnapt zijn (door de storm) en die hebben nu het eten onder de voedertafel ontdekt. Zelfs een domme kip is zo slim om te gaan waar er eten te rapen valt Laughing
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   do jan 05, 2012 2:13 pm

Nogmaals Koen, je argumenten slaan de nagel op de kop, en ik twijfel niet aan de doeltreffendheid van die Engelse studies. Toch kan ik het in eer en geweten niet maken, zolang onze vlinder-etende kat hier rondloopt Wink
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   vr jan 06, 2012 1:08 am

Wes schreef:
Nogmaals Koen, je argumenten slaan de nagel op de kop, en ik twijfel niet aan de doeltreffendheid van die Engelse studies. Toch kan ik het in eer en geweten niet maken, zolang onze vlinder-etende kat hier rondloopt Wink
Ik blijf proberen Wes Twisted Evil
Dat maakt toch niet uit waar die kat die vlinders haalt, want een kat zal altijd proberen jagen, is het niet bij jou, dan is het bij een ander.
Ook als ze genoeg voedsel heeft, want het is nu eenmaal haar instinct - en ze zal dat dan als een trofee voor jou bij de deur komen leggen (zelfs tot een steenuiltje toe die je zo mooi op de gevoelige plaat hebt vastgelegd).
Met Google Maps moet je maar eens kijken hoe triestig het met veel van onze tuinen gesteld is.
Hier in onze tuin worden er op dit moment door bvb. merels en lijsters nog altijd bessen van de struiken gegeten.
De bessen van de Gelderse roos wachten nu nog altijd op de pestvogels, maar daarvoor moet je enorm veel geluk hebben om die te zien net op het moment dat ze daar zijn. Maar als je ze dan ziet smullen van de bessen, dan weet je waarvoor je het gedaan hebt, ook al lopen die katten van de buren hier constant rond.
En dat is net zo met die vlinders en bijen waarvoor ik zaden wil inzaaien in het voorjaar om bijvriendelijke bloemen te hebben Idea misschien kan jij dan wel in plaats daarvan op een zekere hoogte aan de zuidkant in de zon een bijenhotel hangen.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   vr jan 06, 2012 9:08 pm

Dat laatste vind ik zeker geen slecht gedacht! Ga eens kijken hoe ik dat kan flikken
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   vr nov 02, 2012 12:09 pm

Niet alleen heel wat vogels aan de voedertafel, maar ook heel wat op de bessendragende struiken.
Wie nog wat plaats heeft, die kan er nu enkele gaan planten.

Wie wil zorgen voor de bessenstruiken van volgende winter, die kan eens een kijkje nemen op de bessenkalender:
http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/vogels_voeren/bessenkalender
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   do feb 21, 2013 10:02 am

Hier wat inspiratie om actief te zijn met de kinderen in de tuin (met gratis werkfiches die je kan downloaden), bvb. een insectenhuisje):
http://www.lne.be/themas/natuur-en-milieueducatie/nmerond/vergroening/eigen-tuin
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   do maa 07, 2013 6:37 pm

Vogels houden van een geregeld badje, maar wist je dat je ook een schaal met zand kunt vullen voor de Huismussen Idea

http://www.vogelbescherming.nl/tuinvogel/actueel/q/ne_id/1023
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Toon
Zeearend

Aantal berichten : 815
Registration date : 16-11-07

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   do maa 07, 2013 8:17 pm

Tuurlijk! Er zijn wel meerdere vogels die van een zand- of stofbad houden. Is trouwens heel leuk om ze dat te zien doen!
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   wo apr 03, 2013 4:00 pm

Voor wie iets wil doen voor de wilde bijen, die kan vanaf nu weer zaad voor willen bloemen inzaaien.

Je kan op de milieudienst van de gemeente (met steun van de provincie) een gratis zakje zaad "wilde bloemen" afhalen - in Wetteren al vanaf gisteren, in Laarne pas vanaf 8 april.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   wo mei 22, 2013 8:50 am

In het kader van de Dag van de Biodiversiteit kan je deze namiddag gratis het Museum van Natuurwetenschappen (Brussel) bezoeken.

Er vinden daar ook allerlei activiteiten plaats, speciaal voor een bezoek met kinderen op woensdagnamiddag (vandaag), zoals bvb. een spel om te leren hoe je je tuin biodiverser kunt maken.
Bij elke ingreep die zorgt voor meer biodiversiteit in je tuin krijg je extra punten.
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   vr maa 20, 2015 7:16 pm

In Nederland gaan ze nu ook tuintellen:
http://vroegevogels.vara.nl/Fragment.150.0.html?&tx_ttnews[tt_news]=372059&cHash=7d717065bbe0eb02af9ba3ab25c8c9ba
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   wo feb 17, 2016 6:16 pm

Vind ik leuk: https://www.natuurpunt.be/news/1254-soorten-beestjes-één-tuin-tessenderlo
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   wo feb 17, 2016 11:13 pm

kobra schreef:
Vind ik leuk: https://www.natuurpunt.be/news/1254-soorten-beestjes-één-tuin-tessenderlo

Zonder paddenstoelen en planten zit ik hier toch ook al aan 1006 soorten in de tuin.
En dat allemaal zonder microscoop, maar wel bijna alles met bewijsfoto's.
Die Frank mag hier in de tuin de zweefvliegen eens komen determineren, met of zonder bino Wink
Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   do feb 18, 2016 11:44 pm

Volgens de gebiedsstatistieken van waarnemingen.be kom ik na meer dan 1000 bezoekjes in de tuin zelfs ruim boven de 1400 soorten scratch

Terug naar boven Go down
Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Je eigen tuinreservaat   

Terug naar boven Go down

Je eigen tuinreservaat
Vorige onderwerp Volgende onderwerp Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Mama bijt pups
» 18-03-2012: Vier generaties Molukkers in Merantau, op eigen kracht