Kalkense meersenforum

Natuurpunt Scheldeland

IndexIndex  FAQFAQ  ZoekenZoeken  RegistrerenRegistreren  GebruikerslijstGebruikerslijst  GebruikersgroepenGebruikersgroepen  Inloggen  

Deel | 

Vogelen elders in de wereld

Ga naar beneden 
Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
AuteurBericht
kobra
Zeearend

Aantal berichten : 17293
Registration date : 22-10-06

BerichtOnderwerp: Vogelen elders in de wereld   zo aug 11, 2013 5:00 pm

De Azorengoudvink, één van de zeldzaamste vogels van Europa, nog zeldzamer dan de tijger, alleen te zien op het eiland Sao Miguel, dus moet je gezien hebben als je naar de Azoren gaat.

De eerste dag pech met het weer - regen en wolken in de bergen, maar op vakantie kan je niet binnenblijven.
We gingen in de regen picknicken onderweg op één van de vele picknickplaatsen met bankjes en een overdekking tegen de zon Rolling Eyes 
En zie, op minder dan 5 meter kwamen daar minstens 2 priolo's - plaatselijke naam voor de Azorengoudvinken - knabbelen aan een Polygonum-soort.
We hebben ze nog vaker gezien (en vooral gehoord) op reis, maar nooit meer zo dichtbij en lang als die eerste dag in de regen.
Zo zelfs met een klein digitaal fototoestel kunnen fotograferen.

Het betreft deze waarneming:
http://observado.org/waarneming/view/78288687
Azorengoudvink - Pyrrhula murina gezien op 2013-07-30 Portugal - São Miguel (Azoren)

Terug naar boven Ga naar beneden
Profiel bekijken
Toon
Zeearend

Aantal berichten : 855
Registration date : 16-11-07

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   zo aug 11, 2013 10:18 pm

Knappe waarneming Koen!
Ik had in Oekraïne ook twee lifers, namelijk veldrietzanger en terekruiter!
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   ma aug 12, 2013 11:39 pm

Toon schreef:
Knappe waarneming Koen!
Ik had in Oekraïne ook twee lifers, namelijk veldrietzanger en terekruiter!
Maar ik vermoed dat je totaal aantal geziene soorten dar wel iets hoger zal liggen dan bij mij op de Azoren.
Ik heb ze nog niet allemaal genoteerd, maar ik vermoed dat het er maar een twintigtal zullen zijn.
Er komen daar niet zo veel soorten voor, maar wat er zit, meestal vrij veel.
Tenzij je natuurlijk in de periode van de trek gaat (voorjaar f najaar) - dan heb je wel eens kans op een krent (en de twitchers zitten daar dan te hopen op een storm zodat er enkele speciale soorten uit Amerika of elders overwaaien).

Zo zit er maar één roofvogel op de Azoren, een Buizerd, maar toch altijd goed kijken als je er één ziet, want het zou ook wel eens iets anders kunnen zijn. Ik had zo het geluk daar ook een verdwaalde Rode Wouw te zien.

En er zit ook maar één uil: de Ransuil, maar die heb ik niet gevonden (ook al zou er eentje wonen in de tuin van het huis van de president). Toch zijn daar ook eens op twee verschillende eilanden een Sneeuwuil opgedoken - in dezelfde winter als er bij ons eentje in de Uitkerkse Polders zat.

Een aantal soorten zou men als endemisch willen beschouwen, zoals Merel en Vink, want hebben zich toch licht ontwikkeld en ze zien er anders uit of hebben andere zang, maar nu worden die nog altijd niet als eigen soort, maar als ondersoort beschouwd.

Ik ben ook een dagje vogels gaan spotten met een Nederlander die daar al vele jaren op de Azoren woont. Hij bezorgde mij mijn mooiste waarneming op de Azoren - een Aziatische ondersoort van de Scholekster - wellicht ben ik de eerste Belg die deze vogel op Europese bodem gezien heb (tot het tegendeel bewezen is Razz 
Hij zit daar al een tijdje ergens op een strand, eerst met twee, nu nog met één Rosse Grutto (en dat is ook al een speciale vogel om die daar te zien).
Heb er ook foto's kunnen van maken, maar moet die nog opzoeken.
Profiel bekijken
Toon
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   di aug 13, 2013 8:29 am

Moet mijn lijstje nog eens afwerken, maar we zitten aan zo'n 150 soorten in Oekraïne, waaronder uitschieters als kroeskoppelikaan en roze pelikaan, dwergaalscholver, alle mogelijke sterns en reigers, heel wat roofvogelsoorten, leuke zangvogels als waterrietzanger en krekelzanger en zo veel meer.
Als ik eens wat meer tijd heb, plaats ik wel eens een overzichtje.
Maar wat mij het meest zal bijblijven zijn de enorme moerassen aan de Prypiatrivier (bij Wit-Rusland) en de prachtige delta's en floodplains van de Donau, Dnistr en Dnjepr. Echt weergaloze Europese topnatuur!
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

Aantal berichten : 1284
Registration date : 31-07-10

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   wo nov 20, 2013 7:23 pm

Verslagje reis Florida, schitterend qua natuur, veel vogels gezien. Dieren die we gezien hebben maar niet kunnen fotograferen, oa. Bobcat!!!, wasbeer, otter, Bald Eagle, ....

Die die we WEL gezien hebben... (en verbeter mij aub als ik mis ben, zeker met die strandlopers.... amaai...)

Slangenhalsvogel

355 - Anhinga by wpoelman, on Flickr

Krombek- en Kleine Strandloper (of is't nu toch een Bonte?)

338 - Krombek en Kleine Strandloper by wpoelman, on Flickr

Kleinste Strandloper

337 - Kleine STrandloper by wpoelman, on Flickr

Vond ik ook een mooike; Blauwvleugeltaling

329 - Blauwvleugeltaling by wpoelman, on Flickr

Amerikaanse Schaarbek... prachtige beesten...

328 - Black Skimmer by wpoelman, on Flickr

267 - Black Skimmer by wpoelman, on Flickr

Dwergplevier

322 - Dwergplevier by wpoelman, on Flickr

Zwarte Gier

305 - Zwarte Gier by wpoelman, on Flickr

Kalkoengier

231 - Turkey Vulture by wpoelman, on Flickr

Roodbuikspecht

244 - Red-Bellied Woodpecker by wpoelman, on Flickr

Op elke hoek van't straat...

230b by wpoelman, on Flickr

271 - Osprey by wpoelman, on Flickr

Koningsstern

266 - Royal Terns by wpoelman, on Flickr

Forster's Stern

263 - Forster's Tern by wpoelman, on Flickr

Klapekster

262 - Klapekster by wpoelman, on Flickr

Roodschouderbuizerd

256 - Red-Shouldered Hawk by wpoelman, on Flickr

Zoutwaterkrokodil

255 - Zoutwaterkrokodil by wpoelman, on Flickr

Alligators

307 - Gator by wpoelman, on Flickr

150b by wpoelman, on Flickr

En een Dwerg-ratelslang

195 by wpoelman, on Flickr

En Manatee's

52 by wpoelman, on Flickr

Staan nog meer soorten en foto's op mijn Flickr-account (Set : Dieren) , wie eens een kijkje wil nemen.
Profiel bekijken
erikroels
Zeearend

Aantal berichten : 616
Leeftijd : 77
Registration date : 05-01-07

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   wo nov 20, 2013 11:51 pm

zeer mooie foto's!! super wes! zit wa grief bij voor Robert Smile 

Laatst aangepast door erikroels op do nov 21, 2013 7:35 pm; in totaal 1 keer bewerkt
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   do nov 21, 2013 6:43 pm

Er is nog veel moois te zien in de wereld - bedankt, Wes cheers 

En zeggen dat een afbeelding van die Floridase lamantijn of zeekoe in vooraanzicht ooit geweigerd werd voor een Amerikaanse postzegel - men vond dat het beest een lelijk gezicht heeft en dat kon niet. Een zijaanzicht zoals bij jou op de foto kon dan wel door de beugel.
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   za feb 15, 2014 1:46 pm

Paar foto's van vogeltripje naar Laguna de Gallocanta in Spanje (100km ten zuiden van Zaragoza)

Vooral voor de Kraanvogels te fotograferen.  We hadden een schuilhut gehuurd, maar achteraf bleek dat je ze veel beter te pakken kon krijgen door gewoon vanuit de wagen te fotograferen (licht in schuilhut zat volledig verkeerd.  

Gallocanta3 by wpoelman, on Flickr

Grullas3 by wpoelman, on Flickr

Grullas5 by wpoelman, on Flickr

Grullas10 by wpoelman, on Flickr

Grullas Gallocanta by wpoelman, on Flickr

33 000 exemplaren zaten er, op het hoogtepunt vorige maand zelfs 50 000!!!.  (In normaal jaar zitten er 17 000).  Men heeft een aantal eigenaardigheden in hun trekgedrag ondervonden dit jaar.  Zo waren er vorige week, toen we er waren, Kraanvogels die 300km verder naar 't zuiden trokken, om daarna aan hun grote trek noordwaarts te beginnen.  Die dieren zijn blijkbaar ook in de war met dit weer.  (Normaal in Gallocanta begin februari -15°, nu om en bij de 10°positief)

Wie ooit naar deze streek wil, kan ik alleen maar aanraden om in het pension www.allucant.com te verblijven.  Je zit in het midden van de vogelgebieden; en Javier, de eigenaar is zelf een verstokte vogelaar die je helpt met raad en daad.  

Volgend jaar ga ik er in de zomer eens naartoe, schijnt een explosie van steltlopers, zangvogels, hoenders, ... enz te zijn.  
Nu toch ook paar mooie soorten kunnen vastleggen (ik ga natuurlijk meer voor de fotografie; Dimi of Tseef ... zouden ongetwijfeld veel meer soorten dan mij zien)

Grauwe Gors

Grauwe Gors2 by wpoelman, on Flickr

Europese Kanarie

Europese Kanarie by wpoelman, on Flickr

Kalanderleeuwerik

Kalanderleeuwerik by wpoelman, on Flickr

Rotsmus

Rotsmussen by wpoelman, on Flickr

Vale Gier

Vale Gier3 by wpoelman, on Flickr

Steenarend

Steenarend2 by wpoelman, on Flickr

Verder ook nog de streek rond Belchite bezocht; als je ooit daar bent zeker El Planeron bezoeken; je waant je in Het Wilde Westen, machtig gebied.  Een zandweggetje slingert door het landschap en net naast je duiken allerlei soorten KBV'tjes op.  

Belchite plains by wpoelman, on Flickr

Hier ben ik al zeker geen expert in, maar denk dat ik het vooral moet zoeken in de richting van Kortteenleeuwerik?

Kleine Kortteenleeuwerik by wpoelman, on Flickr

Leeuwerik spec. by wpoelman, on Flickr

Dunn's Leeuwerik???

Leeuwerik spec3. by wpoelman, on Flickr

En nog Kuifleeuwerikske om af te sluiten.  Ook de Dupont Leeuwerik gehoord!!!  

Kuifleeuwerik by wpoelman, on Flickr

Op Flickr-account staan ook nog aantal foto's.  Let ook eens op 't feit dat er redelijk wat KBV'tjes geringd zijn.
Profiel bekijken
Toon
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   zo feb 16, 2014 7:18 pm

Ben ook geen expert in die leeuweriken, maar ik zou zeggen dat die eerste twee Kleine Korteenleeuwerik zijn, en die derde Kalanderleeuwerik (Dunn's leeuwerik komt toch niet voor in Spanje?). De vierde inderdaad kuifleeuwerik, want de snavel lijkt me wat te lang voor een Thekla Leeuwerik.
Profiel bekijken
Toon
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   zo feb 16, 2014 7:30 pm

Ik vertrek eind mei voor twee weken naar Wit-Rusland, naar het schijnt zowat het beste vogelland van Europa... Ben benieuwd! Naast baltsende poelsnippen, witgatjes, watersnippen, auerhoenders en hazelhoenen, ook veel kans op soorten als witrug- en drieteenspecht, krekelzanger, waterrietzanger, azuurmees, grijskopspecht, kleine vliegenvanger, draaihals, schreeuw- en bastaardarend, dwerguil, oeraluil, Laplanduil, roodhalsfuut, struikrietzanger, citroenkwikstaart, kwartelkoning, grauwe fitis, terekruiter, poelruiter, klein waterhoen, enz. enz.
Daarnaast (we gaan op stap met twee zoogdierenexperts) zoeken we er ook bevers, otters, wolven, bruine beren en wisenten (Europese bison). En verder leuke amfibiën als knoflookpad, groene pad, roodbuikvuurpad,...
Bovendien enkele zeer spectaculaire plantensoorten; denk maar aan vrouwenschoentje en Siberische lis!
Ik kan al niet meer wachten om te vertrekken. 't Zal ook een goede gelegenheid zijn om mijn Russisch nog eens in de praktijk te brengen.
Profiel bekijken
Wes
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   ma feb 17, 2014 10:27 am

Amaai, zal mooie reis worden. Doe de groeten aan Gorbatsjov
Profiel bekijken
Sjacky
Slobeend

Aantal berichten : 67
Registration date : 06-01-13

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   ma feb 17, 2014 3:38 pm

Turov?

Enkele jaren geleden ook wezen kijken.
Van je lijstje misten we enkel auerhoen (niet de goede periode), drieteenspecht (een klootzakske om te vinden), dwerguil en struikrietzanger.
Wolf ook niet gezien... en vrouwenschoentje eveneens niet gevonden.

Maar het is écht de moeite!

Doe de groeten aan Natalia en Pavel ;-)

Profiel bekijken
Toon
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   ma feb 17, 2014 8:42 pm

Sjacky schreef:
Turov?

Enkele jaren geleden ook wezen kijken.
Van je lijstje misten we enkel auerhoen (niet de goede periode), drieteenspecht (een klootzakske om te vinden), dwerguil en struikrietzanger.
Wolf ook niet gezien... en vrouwenschoentje eveneens niet gevonden.

Maar het is écht de moeite!

Doe de groeten aan Natalia en Pavel ;-)

We doen inderdaad de streek rond Turov in de Pripyatmoerassen, maar ook de streek van Krasny Bor in het noorden (grensstreek met Litouwen, Letland en Rusland, waar roodmussen en noordse nachtegalen zo talrijk zouden zijn als koolmezen en vinken bij ons), het Berezinsky biosfeerreservaat in het centrum van het land (waar zelfs parelduikers broeden), het Belazevhskaya biosfeerreservaat (aan de grens met Polen, eigenlijk de grote broer van het Bialowiezawoud in Polen, maar 4/5 ligt in Wit-Rusland) en het Sporovoreservaat in het zuiden (10% van de wereldpopulatie waterrietzangers).
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   ma maa 10, 2014 11:04 pm

Voor het eerst in de Coto Donana geweest - een schitterend gebied, zeker voor vogelaars.
Alles staat daar ook in het teken van de vogels, want over andere beestjes weten ze daar in de verschillende Information Centres weinig of niets.

Ook een heel mooi gebiedje tussen Malaga en Sevilla is de Fuente de Piedra waar o.a. honderden tot enkele duizenden flamingo's zitten, volgens hun zeggen de enige broedplaats van die beesten in het binnenland hier in Europa.
Profiel bekijken
Sdry
Watersnip

Aantal berichten : 194
Leeftijd : 32
Registration date : 29-03-07

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   di maa 11, 2014 6:56 pm

kobra schreef:
Voor het eerst in de Coto Donana geweest - een schitterend gebied, zeker voor vogelaars.
Alles staat daar ook in het teken van de vogels, want over andere beestjes weten ze daar in de verschillende Information Centres weinig of niets.

Er zit nogtans ook de grootste populatie van pardellynx, de inheems in het iberisch schiereiland, kritiek bedreigde soort lynx. Met geschat 100-250 (als ik het goed voor heb) beesten een van de meest bedreigde katten wereldwijd.
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   wo maa 12, 2014 9:52 am

Sdry schreef:
kobra schreef:

Er zit nochtans ook de grootste populatie van pardellynx, de inheems in het iberisch schiereiland, kritiek bedreigde soort lynx. Met geschat 100-250 (als ik het goed voor heb) beesten een van de meest bedreigde katten wereldwijd.

Je hebt gelijk - dat was de enige niet-vogel waar in de centra ook enorm reclame rond gemaakt werd voor het steunen van projecten.
Maar de Pardellynx zelf, die krijg je niet zo makkelijk te zien.
Je ziet wel overal waarschuwingsborden langs de weg, want er worden er blijkbaar nog altijd aangereden, ook al zijn er maar enkele honderden meer over.
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   vr nov 13, 2015 6:07 pm

Vantegenwoordig is het mogelijk om soorten bij te tikken uit je luie zetel.
Wie ooit in Spanje een Groene Specht heeft gezien, dat zal dan de Iberische Groene Specht geweest zijn, vroeger een ondersoort van de Groene (Picus viridis), maar nu een eigen soort ([i]Picus sharpei).[/i]
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   wo jan 20, 2016 9:05 pm

Reportage over Bonte Kraai in Nederland gehoord - er is er nog eentje bij de rest van de Huiskraaien in Hoek van Holland.
http://waarneming.nl/soort/photos/67

Van die Huiskraaien zijn er maar VIJF meer over van de daar aanwezige kolonie - de rest werd daar wegens te exotisch afgeschoten.
http://waarneming.nl/soort/photos/261

Bij ons wordt er geregel een Bonte Kraai gemeld in de Zwinbosjes:
http://waarnemingen.be/soort/photos/67
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   zo apr 03, 2016 4:03 pm

Net terug van een weekje Slovenië - vooral prachtige wandelingen gemaakt in de natuur.
Enkele nieuwe soorten gevonden, zoals deze Grijze gors. Toch een fotootje kunnen maken van deze met mijn klein toestelletje dat eigenlijk vooral diende om allerlei kleinere beestjes op beeld vast te leggen.

Het betreft deze waarneming:
http://observado.org/waarneming/view/115809003
Grijze Gors - Emberiza cia gezien op 2016-03-27 Slovenia- Gorenjska

Laatst aangepast door kobra op ma okt 24, 2016 12:40 am; in totaal 1 keer bewerkt
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   ma okt 24, 2016 12:32 am

Een vlucht van 11 Kleine zilverreigers vliegend in de mist boven de Moselle (in Lotharingen) - een mooi beeld deze morgen, maar jammer genoeg niet op de foto.
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   do okt 19, 2017 10:04 pm

Eerste voor Texel en derde voor Nederland:
https://waarneming.nl/foto/view/15237133
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   vr okt 20, 2017 6:13 pm

kobra schreef:
Eerste voor Texel en derde voor Nederland:
https://waarneming.nl/foto/view/15237133

Ontdekt door een 15-jarige!
https://nos.nl/artikel/2198733-zeldzame-blonde-tapuit-gespot-op-texel.html
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   za nov 25, 2017 12:00 pm

Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   di nov 28, 2017 9:58 pm

Vogels spotten in het centrum van Malaga:
https://observation.org/waarneming/view/145956472
Profiel bekijken
kobra
Zeearend

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   di nov 28, 2017 10:00 pm

kobra schreef:
Vogels spotten in het centrum van Malaga:
https://observation.org/waarneming/view/145956472

Ik was daar één dag later en bleef er een week - zonder het van elkaar te weten zaten we vorige zaterdag op hetzelfde vliegtuig op weg naar huis.
Profiel bekijken
Gesponsorde inhoud

BerichtOnderwerp: Re: Vogelen elders in de wereld   

Vogelen elders in de wereld
Terug naar boven 
Pagina 1 van 2Ga naar pagina : 1, 2  Volgende
 Soortgelijke onderwerpen
-
» Rijk aan de rand van de wereld - P. Emmer & J.J.L. Gommans
» De Indische wereld van Hella S. Haasse